Planten in je huis zijn niet alleen heel sfeervol en hartstikke hip; het is ook goed voor je gezondheid én je prestaties om je te omringen met planten. Meerdere onderzoeken tonen dit aan. We maakten een overzicht voor je. 

Slaap

Ervaar je soms slaapproblemen? Zet planten in je slaapkamer. Je slaapt er beter door. Planten zoals Aloë Vera en Sanseveria zorgen ervoor dat je een betere nachtrust hebt.

Zuivere lucht

Planten zetten CO2 om in zuurstof en zorgen daarom voor zuivere lucht. NASA deed er onderzoek naar. Uit deze ‘clean air study’ kwam dat planten een belangrijke rol kunnen spelen bij het zuiveren van de lucht binnen. Planten filteren schadelijke chemische stoffen uit de lucht. Geweldig, toch?

De onderstaande infographic laat zien welke planten dat doen. Let wel: je hebt minimaal één plant per 10 m² huis- of kantoorruimte nodig om een schonere lucht te krijgen. Hier schreven we al eerder over.

Concentratie

Volgens onderzoek verhoogt de aanwezigheid van planten in je kamer ook je aandacht bij een vermoeiende taak, zoals studeren. De verklaring hiervoor is dat het kijken naar natuur, in dit geval een kamerplant, een herstellende werking heeft. Je ‘aandachtsspier’ kan zich weer opladen, waardoor je minder vermoeid raakt. Een andere verklaring is dat het kijken naar natuur stress vermindert, wat zich uit in minder vermoeidheid waardoor het gemakkelijker is om te concentreren.

Planten hebben een kalmerend effect

Het VU Medisch Centrum onderzocht dat alleen al kijken naar groen stressverlagend werkt. Zelfs een afbeelding zoals een foto of poster met een plant erop kan helpen. Ook tuinieren of het verzorgen van planten is een goede manier om stress te verminderen. Een deel daarvan kom voort uit de voldoening, die je voelt als je iets verzorgt en opkweekt tot iets mooi. Zo zet je stress om in positieve energie en brengt het verzorgen van planten afleiding van je dagelijkse zorgen. Weer ander onderzoek toont aan dat interactie met een plant psychische en fysiologische stress kan doen verminderen.

Genezend

Wetenschappers toonden aan dat mensen in het ziekenhuis sneller herstellen als ze uitkijken op groen, dan wanneer ze tegen een blinde muur aan kijken.

Productiviteit

Een onderzoek uitgevoerd door Ambius en Rijksuniversiteit Groningen liet zien dat in de werkomgeving met kamerplanten de productiviteit respectievelijk 15% en 19% hoger is dan in de omgeving zonder planten.

En meer..

Waar planten ook goed voor zijn; ze maken je creatiever, verbeteren je relaties beter worden, en verhoger je afweersysteem.

Neem een bosbad

Heb je (nog) geen planten in huis of op kantoor? Dan kun je je ook nog altijd tot de volgende methode wenden: Forest Bathing, ofwel Shinrin Yoku, ook wel ‘bosbaden’ genoemd. Een minuutje in het bos wandelen kan al wonderen doen. Deze methode stamt uit de jaren ’80 en is in Japan ontstaan. Het is inmiddels een belangrijk onderdeel geworden van ziektepreventie in de Japanse gezondheidszorg.  Het idee van deze bostherapie is simpel: het onstpannend wandelen door de natuur levert rustgevende, verjongende  en herstellende voordelen op. Hier lees je meer over deze internationale trend.

Welke plant neem jij in huis?