We beginnen het jaar 2019 positief met fijn nieuws op het gebied van vervoer. En dat is maar goed ook, want het kan allemaal nog wel een stukje duurzamer. HetkanWEL praat je bij!

1. Trams op zonne-energie

HTM, een Haags openbaarvervoerbedrijf, laat binnenkort de drukste tramlijnen rijden op zonne-energie die wordt opgewekt vlakbij de tramsporen. De zonne-energie wordt daarnaast opgeslagen in accu’s die stroom leveren aan de trams als er weinig tot geen daglicht is. HTM werkt hiervoor samen met Energie van Hollandsche bodem, een ontwikkelaar van zon-projecten. Er gaat dus geen energie verloren. Het gaat om de tramlijnen 3 en 4 van de Randstadrail, waar dagelijks ruim 85 duizend mensen tussen Zoetermeer en Den Haag gebruik van maken.

Geen verlies van energie

Het project is uniek, omdat de zonnepanelen direct energie leveren aan de bovenleiding van trams. Trams rijden op gelijkstroom en zonnepanelen produceren gelijkstroom. Normaal gesproken wordt deze gelijkstroom eerst omgevormd naar wisselstroom en vervolgens geleverd aan energiebedrijven. Zij transporteren deze stroom via hun netwerk. Bij deze werkwijze gaat een deel van de energie verloren. Met de innovatieve oplossing van HTM en Energie van Hollandsche bodem wordt dit voorkomen. De zonnepanelen worden zo dicht mogelijk bij de bovenleiding geplaatst, zodat de energie maximaal benut wordt. Overtollig geproduceerde zonne-energie wordt opgeslagen in het accusysteem.

Het is nog niet duidelijk wanneer het project uitgevoerd gaat worden, omdat de initiatiefnemers afhankelijk zijn van vergunningen, maar naar verwachting zou het in 2019 gerealiseerd kunnen worden.

2. Elektrische auto’s sparen het klimaat

Is de productie van batterijen voor elektrische auto’s schadelijker voor het milieu dan acht jaar rijden in een benzine-auto? Een Zweedse studie stelt dat het maken van een autobatterij van Tesla heel veel CO2 kost en dat het dus niet duurzaam is om in zo’n auto te rijden. De Correspondent zocht dat uit en kwam tot de conclusie dat dit niet helemaal klopt.

Elektrische auto versus benzineauto

In verschillende berichtgeving over dit onderzoek zijn een aantal aannames gemaakt en mistte volledige context. Volgens De Correspondent is het zinniger om de volledige levensloop van een elektrische auto en een benzineauto met elkaar te vergelijken. En dan blijkt dat een elektrische auto een factor drie minder aan CO2 uitstoot dan een benzineauto. Er is dan uitgegaan van een elektrische auto op Nederlandse wegen die 220.000 kilometer meegaat en volledig op groene energie rijdt. Dit komt mede doordat een auto op stroom op een meer efficiënte manier energie verbruikt dan een auto die rijdt op verbrande benzine. Hier lees je de volledige analyse van De Correspondent.

Wat vind jij van deze ontwikkelingen? Laat het weten in een reactie.