Een aantal grote merken (25) gaat deze zomer een proef doen met herbruikbare verpakkingen. Namen als Nestlé, Unilever, Coca-Cola en PepsiCo willen hun producten gaan aanbieden in verpakkingen van glas, aluminium en andere herbruikbare materialen. De proef gaat eerst van start in New York en Parijs.

Shampoo en deodorant

Producten als ijs, shampoo, deodorant en wasmiddel krijgen verpakkingen, die zeker honderd keer nagevuld kunnen worden. De producten zijn te verkrijgen via ‘Loop’, de eerste afvalvrije webwinkel ter wereld. Je bestelt je product online, betaalt één keer statiegeld, en stuurt de verpakking vervolgens terug als het product op is. De verpakking wordt gereinigd en hergebruikt. Dit gebeurt allemaal op initiatief van TerraCycle, een internationaal bedrijf op het gebied van recycling.

De lege verpakkingen worden gratis opgehaald in de bijgeleverde boodschappentas. Je kan ook een abonnement afsluiten, waarbij de lege verpakkingen automatisch worden bijgevuld en opgestuurd. Verpakkingen die stuk zijn, worden gratis opgehaald om vervolgens te worden gerecycled.

herbruikbare verpakkingen

Tandpastatabletten

Er worden ook nieuwe concepten geïntroduceerd op Loop. Denk bijvoorbeeld aan tandpastatabletten met de naam ToothTabs. Met deze tabletten gebruik je minder water dan bij het ‘gewone’ poetsen. Het is een kwestie van kauwen, poetsen, spoelen en klaar! Je bent ook in één keer van die plastic tube af, die elke keer in de recyclecontainer bij de andere berg plastic afval belandt.

Milieu-impact

In 2017 deed Unilever al de belofte dat alle verpakkingen in 2025 herbruikbaar, recyclebaar en composteerbaar zullen zijn. Het bedrijf wil het gebruik van wegwerpplastic verder terugdringen door zich te richten op het ontwikkelen van verpakkingen, die bijdragen aan een circulaire economie. Hierbij wordt ‘afval’ gezien als nieuwe grondstof en hergebruikt. Op de site staat te lezen dat het bedrijf de milieu-impact in 2030 gehalveerd wil hebben.

Wat vind jij van deze ontwikkeling? Laat het ons weten door een reactie achter te laten.