Minder vlees, minder zuivel, minder suiker en minder vet. Dat is heel kort samengevat hét dieet van de 21e eeuw volgens verschillende wetenschappers, die hun bevindingen in het toonaangevende medische tijdschrift The Lancet publiceerden. Alleen op die manier kunnen we de groeiende wereldbevolking in 2050 van gezond en duurzaam eten voorzien. Dit bericht haalde twee weken geleden overal het nieuws.

Plantaardig versus vegan

De Amerikaanse Dr. Greger gaat nog een stapje verder en stelt dat we volledig plantaardig moeten eten. Vegan dus. Hoewel hij het zelf liever niet zo noemt, omdat de term ‘vegan’ vooral iets zegt over wat je níet eet in plaats van wat je wél eet. Als vegan kan je net zo goed leven op een dieet van friet, nepvlees en zuivelvrij ijs en dat is niet persé gezond, stelt dokter Greger.

Gezond leven

Gezond leven, is waar het hem vooral om gaat. Want met onbewerkte, plantaardige voeding leef je langer. Daarom, zo stelt hij, is het handig om de consumptie van vlees, vis, eieren, zuivel en ‘bewerkte rommel’ tot een minimum te beperken. Een gezond dieet bestaat vooral uit fruit, groente, peulvruchten, volkoren granen, noten, zaden, paddenstoelen, kruiden en specerijen.

Hoe overleef je?

Dit staat allemaal te lezen in de inleiding van zijn kookboek Hoe overleef je? met meer dan 100 plantaardige recepten van Robin Robertson. Daarin zegt hij gelukkig ook dat als je een 100% plantaardig dieet niet volhoudt, je prima voor 80% kan gaan. En dat je op verjaardagen, borrels en feestjes best een heerlijk stuk ongezonde taart kan eten. Mits je het maar binnen de perken houdt.

How not to die

Dokter Greger schreef eerder het lijvige boekwerk (400 pagina’s!) Hoe overleef je? of in het Engels: How not to die. Hierin stelt hij dat de meeste oorzaken van vroegtijdig overlijden voorkomen kunnen worden door veranderingen in levensstijl en dieet. Hij baseert die conclusie op wetenschappelijk onderzoek. Overigens stelt hij nadrukkelijk dat het boek bedoeld is als algemene informatie en níet als vervanging van medisch advies.

plantaardig

Chocolade Chia Pudding

Kookboek

Het kookboek bevat recepten voor ontbijt, snacks, soepen, salades, burgers, groente- en bonenschotels, granen en zoetigheden. Bij elk recept staat keurig vermeld voor hoeveel porties het recept is en of het makkelijk of gemiddeld te maken is (moeilijk bestaat blijkbaar niet). Achterin vind je een menu voor 14 dagen: lekker makkelijk als je niet te lang wil nadenken over wat je moet eten. Hoewel ik eerlijk moet zeggen, dat zo’n dagmenu eruitziet als veel ‘gedoe’.

Dagmenu

Zo staat op dag 14 het volgende op het menu: een zoete aardappelschotel met 100% volkoren toast als ontbijt. Een koolsalade met bonen & groene bladgroente quesedilla’s als lunch. En geroosterde citroenspruitjes & wortels met pecannoten met rood quinoabrood als diner. Om af te sluiten met een dessert van fruitspiesen en bramencoulis. Niet bepaald iets dat je in een vloek en een zucht op tafel tovert als je de rest van de dag ook nog eens druk bent met andere dingen.

Toch staan er voldoende inspirerende recepten in het boek. Wil je een exemplaar winnen? Laat dan een reactie achter met je motivatie en deel het blog op Facebook.

plantaardig