In de winter, als het nog donker is, vinden de meeste mensen het lastig om op te staan. In de zomer is het een ander verhaal. Bij de eerste zonnestralen spring je zo je bed uit. Dat heeft te maken met je natuurlijke dag- en nachtritme, maar wat doet licht verder nog met je lichaam?

De cyclus van het daglicht

Je ogen communiceren via je hersenen met een ‘innerlijke klok’. Onze hersenen herkennen namelijk de spectrale samenstelling van natuurlijk licht. In de ochtend en het begin van de middag overheerst de blauwe lichtkleur. Aan het eind van de middag en in de avond overheerst de rode kleur. Daarna wordt het donker.

Invloed op je hormonen

De dagelijkse overgang van licht naar donker beïnvloedt de hoeveelheid cortisol en melatonine. Dit zijn de hormonen, die ons dag en nacht ritme regelen. Het cortisol niveau in je lichaam reageert op de blauwe lichtkleur. Cortisol geeft je energie, maar reguleert ook je alertheid en concentratie. Het zogenaamde slaaphormoon melatonine reageert op de rode lichtkleur. De hoeveelheid melatonine in je lichaam neemt toe vanaf het moment dat het gaat schemeren. De kleur van het licht en de intensiteit bepalen dus ons gevoel, energieniveau en gedrag.

Meer energie in de ochtend

Als je ’s ochtends weinig energie hebt, kun je ervoor kiezen om voor het ontbijt een wandeling te maken. Op die manier krijg je meer blauw licht binnen en dat geeft je een goede boost. Het wordt daardoor gemakkelijker om je overdag te concentreren en je voelt je actiever. Ook een middagwandeling doet vaak wonderen om de dag goed en energiek door te komen. Vooral als je op kantoor werkt en weinig buiten komt, is het goed om bij de lunch even daglicht te voelen.

Rustig de dag afbouwen

Heb je juist moeite om ’s avonds in slaap te komen, dan helpt het om je over te geven aan het rode licht. Op die manier kun je aan het einde dag vast een beetje rustig worden. Het probleem is alleen dat je telefoon, of tablet juist weer blauw licht uitstraalt, die moet je dan wel even laten liggen tot de volgende dag. Vooral in de winter, als het vroeg donker wordt, is dat natuurlijk best een uitdaging, maar het effect is groot.

De invloed van kunstlicht

Kunstlicht heeft ook veel invloed op bioritme, zelfs meer dan je je kunt voorstellen. Gloeilampen kopen doet bijna niemand meer en tl-verlichting wordt tegenwoordig massaal vervangen door LED-verlichting. Een LED-lamp kan hetzelfde warme licht geven als de gloeilamp, maar gaat langer mee en is een stuk energiezuiniger.

Een enkele LED-lamp beïnvloedt niet zomaar je dag- en nachtritme, maar een heel kantoor vol, dat kun je wel merken. In positieve en negatieve zin. De meeste bedrijven zorgen daarom tegenwoordig voor een goed lichtplan. Dit bespaart elektriciteit en kan medewerkers ook echt meer energie geven op het juiste moment en dat is natuurlijk ook iets dat je thuis kunt doen.