Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: ik ben geen ochtendmens. Opstaan is zeg maar echt niet mijn ding. Nou las ik laatst, dat dit kan duiden op een latente depressie (in bed willen blijven), maar er zijn ook onderzoeken die juist stellen dat mensen die moeite hebben met opstaan creatiever, slimmer en onafhankelijker zijn.

Zelf houd ik het liever op de conclusie van een goede vriend van me: ik ben gewoon niet zo goed in transities. En omdat ik freelancer ben en dus niet pronto om 9 uur ’s ochtends ergens op kantoor hoef te verschijnen, wordt het er niet makkelijker op om het warme nest te verlaten. Nou heeft het niet zoveel zin om mezelf te willen veranderen in een ochtendmens, maar jarenlange ervaring heeft wel geleerd dat er één ding is dat helpt om op te staan: ochtendrituelen.

Een ochtend workout

De ochtend is de start van je dag en bepaalt dus min of meer hoe de rest verloopt: sloom en half slapend of juist energiek en productief. Zo schreven we al eerder dat Obama, ondanks het feit dat hij een nachtbraker zegt te zijn, toch vroeg opstaat om een workout te hebben voordat hij om 8.30 uur op kantoor verschijnt. En ook Anna Wintour, hoofdredacteur van de Amerikaanse Vogue, begint de dag met een tenniswedstrijd voordat ze naar de redactie gaat.

Endorfine

Dat lijken extreme maatregelen, maar je lichaam wakker bewegen helpt echt. Je begint de dag met meer energie en hebt je eerste portie endorfine al binnen (het gelukshormoon, dat oa door sporten en bewegen vrijkomt). Bovendien begint je dag met het zorgen voor jezelf en je lijf, waardoor je daarna meer ruimte hebt om je volle aandacht te richten op anderen of je werk.

5 ochtendrituelen van succesvolle mensen

De Amerikaanse schrijver en ondernemer Tim Ferriss vroeg meer dan 100 succesvolle mensen naar hun ochtendritueel. Op basis daarvan ontwikkelde hij een soort 5-stappen plan om de dag te beginnen:

  1. Maak je bed op.
  2. Mediteer (80% van de door hem geïnterviewden begon de dag met een vorm van mindfulness waardoor ze de rest van de dag een betere focus en concentratie hadden).
  3. Kom in beweging (hij doet zelf push-ups, maar je kan natuurlijk ook yoga doen of een rondje rennen of wandelen. Het hoeft niet een volledige workout te zijn, maar wel genoeg om je lijf wakker te maken).
  4. Drink water (sommige mensen beginnen de dag graag met citroenwater of een kopje kruidenthee met verse gember, ook prima, maar vergeet ‘gewoon’ water niet)
  5. Schrijf (hij begint de dag zelf graag met het opschrijven waar hij dankbaar voor is, maar je kan natuurlijk ook gewoon je gedachtestroom opschrijven zonder daarbij te redigeren of op spelling te letten: morning pages heet dat).

Drie van de vijf

Tim Ferris haalt zelf vaak maar 3 van de 5 voorgeschreven ochtendrituelen, maar zo stelt hij: zelfs als je er maar 3 doet, is de kans groot dat je dag oneindig veel beter is. Zelf begin ik de dag inderdaad altijd met het opmaken van mijn bed, het drinken van water, het doen van yoga en mediteren. En ik moet zeggen dat de dag daardoor vaak inderdaad stukken beter voelt.

Wat zijn jouw ochtendrituelen? Laat het ons weten door een reactie achter te laten.