We lopen drie weken voor op de natuurlijke kalender. Dat betekent dat de vogels vrolijk fluiten, de zonnestralen onze winterbotten voorzichtig verwarmen en de eerste bloemen de grond uitkomen. Daar worden we met z’n allen natuurlijk super vrolijk van, maar er komt één klein nadeel kijken bij deze vroege lente: vroege hooikoorts.

Er zijn al redelijk wat pollen in de lucht. Vooral het stuifmeel van Hazelaars en Elzen zijn op dit moment aanwezig. En dat is dus niezen geblazen, want alleen een flinke hoosbui haalt de pollen enigszins uit de lucht. Wat voor natuurlijke middelen zijn er tegen hooikoorts? We gingen op onderzoek uit en kwamen tot de volgende tips:

Ga voor ’t slapen douchen

Net als een goede regenbui de pollen (voorlopig) uit de lucht haalt, haalt de douche de overgebleven pollen van die dag uit bijvoorbeeld je haar. Ga dus lekker even douchen voordat je gaat slapen, zodat je de nacht zonder niezen doorkomt.

Laat de was binnen drogen

Voor het klimaat binnen misschien niet zo goed, maar laat de was tijdens het pollenseizoen toch maar niet buiten drogen. Hoe verleidelijk het ook is om de geur van een heerlijk lentebriesje in je net gewassen kleding te hebben: de pollen komen altijd mee met dat briesje en zorgen dus voor klachten.

Houd je ramen en deuren dicht

Zorg ervoor dat die pollen niet gezellig je huis binnen komen dwarrelen door je ramen en deuren zo veel mogelijk dicht te houden. Wil je toch even luchten, doe dat dan vooral in de ochtend. Pollen vind je namelijk vooral in de namiddag en avond in grote getale in de lucht. Je kan natuurlijk ook speciale horren kopen, die het stuifmeel tegen houden.

Draag een zonnebril

Bij mij helpt het altijd om met een zonnebril rond te lopen tijdens de pollendagen. Ik heb het idee dat het ervoor zorgt dat de pollen niet rechtstreeks in contact komen met mijn ogen. Iets minder jeuk en branderige ogen dus en je loopt erbij als een f**** rockstar: dat telt natuurlijk ook 😉

Doe aan yoga

Sinds ik bijna dagelijks aan yoga doe, zijn mijn klachten dramatisch verminderd. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat yoga je lijf sterker, flexibeler en gebalanceerder maakt waardoor je energie beter stroomt en je weerstand wordt vergroot. Bovendien doe je bij yoga veel ademhalingsoefeningen. Vooral hartopeners (oftewel achteroverbuigingen) lijkten te helpen.

Smeer crème rond je neus

Dit is een tip, die regelmatig terugkeert. Wat voor crème maakt niet zoveel uit, als het maar vettig is. Er wordt beweerd dat de pollen aan de crème blijven plakken en dus niet je neus binnen komen. Wel regelmatig verversen dus.

Ga lekker zoenen

Uit Japans onderzoek blijkt dat zoenen helpt tegen hooikoorts. Je moet er wel echt voor gaan, want je moet het zoenen minimaal 30 minuten volhouden, maar dan heb je ook wat, want de aanmaak van histamine wordt erdoor verlaagd. In ieder geval de moeite waard om de proef op de som te nemen, toch?

Eet anti-hooikoorts voeding

En daarbij wordt vooral honing als tip genoemd. Eigenlijk moet je al vóór het hooikoortsseizoen beginnen met een lepel honing per dag, dus we zijn een beetje aan de late kant, maar toch. Als je rauwe honing bij de imker kan krijgen, is dat een goede optie. Ook Manukahoning wordt vaak als tip gegeven, maar dat is wel een prijzige variant. Ook brandnetelthee of -soep is een aanrader: het vermindert de aanmaak van histamine. Ook gember lijkt goed te werken.

Vermijd histamine-rijke voeding

Er is voeding, die rijk is aan histamine en dat is precies wat je niet wilt als je gevoelig bent voor hooikoorts. Denk daarbij aan oude kaas, zuurkool, tempeh, koffie, chocola, rode wijn en bier. Voedingsdeskundige Juglen Zwaan heeft een uitgebreide lijst op zijn website A Healthy Life staan.

Heb jij nog tips tegen hooikoorts? Laat het ons dan vooral weten door een reactie achter te laten.