We kunnen er nu écht niet meer omheen: e-bikes hebben ons hart gestolen. In 2018 werden voor het eerst meer elektrische fietsen dan stadsfietsen verkocht. En dat is niet zo gek, want zo’n fiets is vooral in de stad een goed alternatief voor de auto. In Arnhem start nu een proef met elektrische deelfietsen, met als doel het aantal onnodige autoritjes te verminderen.

Ze zien eruit als een gewone fiets, maar ze gaan verraderlijk hard. Steeds meer fietsmerken richten zich op de elektrische fiets, waaronder de fietsen van Gazelle bij mantel.com. In Arnhem start nu een proef. Studenten van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) en medewerkers van Industriepark Kleefse Waard (IPKW) kunnen via een app een gratis e-bike reserveren. Zo’n fiets maakt een ritje tussen het industriepark en de HAN of naar andere locaties in Arnhem een stuk makkelijker. Tegelijkertijd kan de fiets korte, zakelijke autoritten in de stad vervangen. Win-win.

Gegevens analyseren

Voor de proef zijn in totaal 20 fietsen beschikbaar. De app registreert hoe vaak de fietsen worden gebruikt, hoe lang de ritten zijn en waarvoor en wanneer de fietsen gereserveerd worden. HAN-studenten analyseren deze gegevens na afloop van de proef, zodat het gebruik van en de behoefte aan e-bikes inzichtelijk wordt.

Breed inzetten

Als de proef aanslaat, is het de bedoeling dat het systeem breder ingezet gaat worden in Arnhem. Zo’n deelfiets-systeem is vooral handig voor medewerkers op grote bedrijventerreinen, maar ook in de stad kan het reserveren van e-bikes handig zijn. De proef in Arnhem loopt tot 30 juni. Het is een samenwerking tussen IPKW, de HAN, e-bike to go en Amber en wordt mede mogelijk gemaakt door VNO-NCW Midden binnen het programma Slim & Schoon Onderweg.

e-bikes

Duurzaam opladen

Je hebt vast weleens gehoord van het SolaRoad-fietspad in Krommenie. Het wereldberoemde fietspad zet zonlicht in het wegdek om in elektriciteit. Deze slimme uitvinding is ook beschikbaar voor kleinere oppervlakten dankzij de SolaRoad Kit. In Groningen wordt de kit al een tijdje gebruikt. Misschien kunnen deze twee projecten samenwerken? Dan wordt het deelfiets-systeem nog duurzamer.

Wat denk jij? Is dit deelfiets-systeem iets voor heel Nederland? Zou jij er gebruik van maken? Laat het ons weten in een reactie.