De gemeente Uden startte met een heel interessant initiatief: elektrisch rijden in combinatie met autodelen. De gemeente, een woningbouwvereniging en de sociale werkvoorziening sloegen de handen ineen om met Uden duurzaam op weg te gaan. Inmiddels sloten ook al een aantal inwoners en bedrijven zich aan.

Hoe werkt het?

Op 3 plekken in Uden staat een aantal elektrische auto’s. Ambtenaren en werknemers van aangesloten bedrijven en instellingen kunnen deze tijdens kantoortijden gebruiken voor het zakelijk verkeer. Buiten kantoortijden kunnen particulieren tegen betaling ook gebruik maken van dezelfde elektrische auto’s. De 14 elektrische BMW’s staan nu bij het gemeentehuis, woningbouwvereniging Area en sociale werkvoorziening IBN. Meer auto’s zijn op termijn mogelijk. Als ondernemers of (een aantal) particulieren toezeggen minimaal 15.000 kilometer per jaar af te nemen, komt er een elektrische auto voor de deur. Zodra er voldoende deelauto’s in Uden beschikbaar zijn, kan iedereen 24 uur per dag gebruik gaan maken van deze elektrische BMW’s.

Elektrisch auto delen heeft tal van voordelen

De gemeente Uden heeft met dit initiatief de handschoen opgepakt om de mobiliteit in deze gemeente te verduurzamen. Dit initiatief heeft tal van voordelen:

  • het is een nieuwe vorm van individueel openbaar vervoer;
  • schonere lucht want geen uitlaatgassen;
  • deelnemers hebben geen gedoe met onderhoud, verzekering, etc.;
  • ontzorging van ondernemers van hun wagenparkbeheer;
  • minder auto’s in de wijken draagt bij aan de leefbaarheid;
  • elektrisch rijden reduceert de CO2 uitstoot;
  • door het autodelen daalt het totaal aantal gereden kilometers;
  • de accu’s van de auto’s kunnen ook dienen als opslag voor duurzaam opgewekte energie.

Uden duurzaam op weg

De coöperatie (zonder winstoogmerk) Uden Duurzaam Op Weg wil in Uden duurzame mobiliteit aan inwoners en bedrijven aanbieden. Tegen een zo laag mogelijk tarief. Met dit model zet de gemeente Uden een interessant voorbeeld neer om elektrisch autodelen te promoten.

Het is een model dat zeker goed past bij een landelijke gemeente waar openbaar vervoer beperkt is, maar er wel voldoende ruimte is voor parkeerplaatsen. De auto is hier een populair vervoermiddel. Voor organisaties en bedrijven is dit een interessante formule omdat er veel efficiënter gebruik wordt gemaakt van zakelijke vervoersmiddelen. Particulieren kunnen nu kiezen voor elektrisch delen in plaats van een tweede auto, of zichzelf het gedoe van een eigen auto besparen. Een inspirerend voorbeeld voor andere gemeentes. Welke gemeente neemt het stokje over?