Laten we voorop stellen dat gelukkig oud worden geen keuze is, die je zelf kunt maken. Je moet geluk hebben, dat het je gegund is. Toch zijn er wel stappen die je kunt zetten. Susan Saundres en Annabel Streets onderzochten vijf jaar lang hoe je gezond en gelukkig oud kon worden. Ze schreven erover op hun blog en deze maand kwam hun boek uit. Dit zijn de belangrijkste punten.

Onderzoek

Het is misschien een beetje gek om mee te beginnen, maar door onderzoek te doen naar je voorouders leer je meer over jezelf. Aan wat voor ziektes leed de familie? Waar overleden ze aan? Door daar meer over te weten, kun je er beter op inspelen. Door een DNA-test te doen, kun je ook laten onderzoeken waar je aanleg voor hebt. Op basis van de uitkomsten kun je maatregelen nemen  om op latere leeftijd bijvoorbeeld een hoge bloeddruk of suikerziekte tegen te gaan.

Drink

Met stip op één staat natuurlijk genoeg water drinken. Dat is eigenlijk het allerbelangrijkste, maar wist je dat koffie boordevol antioxidanten en goede stoffen zit? Deze stoffen kunnen Alzheimer en Parkinson tegengaan. Ook kan het helpen tegen type 2 diabetes en hart- en vaatziekten.

Drink je de koffie met te veel melk? Dan gaat de kwaliteit van de antioxidanten verloren. Suiker in je koffie is natuurlijk helemaal een slecht idee.

Beweeg

Bewegen is belangrijk. Vooral wandelen is goed voor je. Lekker snel, zodat je hartslag omhoog gaat en in een groene omgeving. Slenteren helpt niet echt of eigenlijk echt niet. Een hond kan wonderen doen voor mensen die moeilijk van de bank afkomen.

Daarnaast is het ook belangrijk om je spieren te trainen met gewichten. Zo’n twee keer per week maakt al echt een verschil. En spring 10 tot 20 keer per dag. Zo houd je ook je botten sterk en gezond.

Vasten en eten

Vasten helpt om je gezondheid te verbeteren en je gewicht te reguleren. We schreven er al eerder over, maar vasten maakt je darmen gezond en kan zelfs ziektes tegengaan of vertragen. Daarnaast is het verstandig om ’s avonds niet te laat te eten, zodat je beter slaapt en je vertering echt op gang kan komen.

Dat je gezond moet eten is natuurlijk een inkopper. Eet veel vezels, vooral van fruit, (groene) groente, bonen, zilvervlies rijst, havermout of meergranenbrood.

Verder kun je de dag beginnen met een drankje met kurkuma tegen ontstekingen en gebruik olijfolie.

Voor mensen in Nederland is het tenslotte ook aan te raden om in de winter vitamine D te slikken.

Slaap

Slapen is ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Met genoeg slaap kan je lichaam heel veel aan. Daarnaast is een middagdutje ook echt een aanrader. Het maakt je alerter, maar let op! Slaap niet langer dan 90 minuten. Dan werkt het juist averechts. De auteurs van het boek benadrukken ook: gebruik geen scherm voordat je gaat slapen.

Uit recent onderzoek van de RIVM blijkt dat het niet het “blauwe licht” is dat effect heeft op je slaap, maar wat je doet op je telefoon of iPad. En hoe lang je dat doet.

Gebruik je hersenen

Als je ouder wordt, is het belangrijk om je hersenen te blijven gebruiken. Leer een nieuwe taal, ga koken, speel computerspelletjes of maak puzzels. Het helpt allemaal. Daarnaast is het ook belangrijk om zo lang mogelijk te blijven werken. Ook dat houd je langer jong.

Verder helpt het om te mediteren, vriendschappen te onderhouden en positief in het leven te staan. Dit verlaagt stress. Stress heeft op de lange termijn weer een negatieve invloed op je slaap, gewicht, hart en eigenlijk op je hele gezondheid.

Heb je nog aanvullingen? Deel je ze dan met ons?