Groente en fruit goed wassen, is heel belangrijk. Het verwijdert bacteriën, schimmels en pesticiden en zorgt ervoor dat je producten langer goed blijven. We geven je tips hoe je dit het beste kunt doen. 

Schoon kraanwater

In Nederland zijn we gezegend met schoon water uit de kraan. Dat maakt het wassen van je groente en fruit een fluitje van een cent. De meeste producten maak je gewoon schoon onder koud stromend water uit de kraan. Het helpt als je je handen gebruikt als een soort afwasborstel. Na het wassen, droog je het met een schone doek of papier. Droogwrijven, deppen, of aan de lucht laten drogen.

Ook als je van plan bent om, bijvoorbeeld een perzik, te schillen, is het goed om deze toch eerst te wassen. Anders besmet je de binnenkant alsnog, als het in aanraking komt met de buitenkant.

Was groente en fruit vlak voordat je het gaat eten. Als je het eerst wast en daarna bewaart, is de kans groot dat het een beetje vochtig blijft. Hierdoor het sneller bederft.

Baking soda verwijdert pesticiden

Het wassen van groente en fruit onder stromend water verwijdert wel vuil en bacteriën, maar niet alle pesticiden. Uit onderzoek blijkt dat je 95% van de pesticiden het beste verwijdert door de groente en het fruit te laten weken in een bad van water en baking soda. Gebruik hiervoor 1 theelepel baking soda in 1,5l water. Na ongeveer 15 minuten kun je het afspoelen en gebruiken.

Schimmels en bacteriën

Je kunt er ook voor kiezen om geen baking soda, maar azijn bij het water te doen. Daardoor blijven je groente en fruit iets langer goed en verwijder je bacteriën en schimmels. De verhouding is 3 kopjes water en 1 kopje witte azijn.

Veel en weinig gifstoffen

Je kunt er voor kiezen om zo veel mogelijk biologische producten te kopen, maar als dat niet lukt, is het handig om rekening te houden met de gifstoffen die groente en fruit bevatten.

Groente en fruit met de meeste gifstoffen zijn aardbeien, spinazie, nectarines en perziken, appels, druiven, kersen, peren, tomaten, selderij en pepers.

De minste gifstoffen vinden ze terug op avocado’s, mais, ananas, kool, ui, papaja, asperges, mango, aubergine, meloen, kiwi, bloemkool en broccoli.

Handige tips

  • Paddenstoelen kun je het beste schoonmaken met een vochtige doek, of een zachte tandenborstel. Dat werkt beter dan ze wassen in water, want dan absorberen ze water, dat er later tijdens het bakken weer uitkomt.
  • (Bos)bessen, aardbeien en frambozen was je vlak voordat je ze gaat eten, maar nooit onder de kraan. Daar gaan ze kapot van. Het is beter om ze in water te dippen en daarna voorzichtig droog te deppen. J
  • Aardappelen, bietjes, wortels, radijsjes kun je met schil eten, maar je moet ze wel goed schoonschrobben. Ze zijn in de grond gegroeid en daardoor hebben ze vaak sporen van aarde. Dit kun je er gewoon met een soort afwasborstel afwassen.
  • Van prei, selderij en lente uit, kun je het beste de boven- en onderkant afsnijden en ze vervolgens doormidden snijden. Daarna laat je ze 15 minuten rechtop in een bak met ijswater weken. Je ziet de viezigheid naar de bodem zakken.
  • Groene groente, zoals sla, spinazie, andijvie en kruiden kun je het beste eerst snijden, vervolgens onder de kraan wassen om het zand eraf te halen en daarna in een grote teil met koud water laten weken. Vis de sla en kruiden eruit en de troep blijft op de bodem liggen. Je kunt het nog een keer herhalen als het niet helemaal schoon is.

Hoe was jij je groente en fruit? Heb je nog aanvullende tips