Mensen met een gezonde dosis zelfvertrouwen maken zich minder zorgen. Dat maakt je leven gemakkelijker. Wij geven je zeven tips om je zelfvertrouwen een boost te geven.

Leg dat stemmetje het zwijgen op

Iedereen heeft een kritisch stemmetje in zijn hoofd, dat commentaar geeft op wat je doet. Dat commentaar kan over van alles gaan, zowel over dingen die er toe doen, als over onbenulligheden. Denk bijvoorbeeld aan de frequentie dat je sport, hoe je je leven organiseert, wat je eet, hoe je presteert op je werk, hoe vaak je met vrienden afspreekt, of hoe je eruit ziet. Het is niet altijd gemakkelijk om dat stemmetje het zwijgen op te leggen.

1. Zelfkritiek en zelfvertrouwen

In de eerste zes jaar van je leven ontwikkel je een belangrijk deel van je zelfvertrouwen. Je ouders en omgeving spelen hier een belangrijke rol in. Je vormt dan al gedachten over wat je kunt bereiken en bekritiseert jezelf als het anders gaat, dan je van jezelf verwacht.

Zelfkritiek wordt meestal ingegeven doordat je jezelf bewust of onbewust vergelijkt met anderen. Het heeft invloed op je zelfvertrouwen. De uitdaging is om je negatieve gedachten kritisch onder de loep te nemen. Wat denk je en waarom. En hoe kun je die negatieve gedachten een positieve draai geven? Je hoeft daarbij niet bang te zijn, dat je een narcist wordt. Je wordt gewoon een beetje liever voor jezelf.

2. Ban negatieve gedachten uit

Negatieve gedachten hebben invloed op je zelfvertrouwen. Door afscheid te nemen van deze gedachten, kun je je zelfvertrouwen een boost geven. Het helpt om deze gedachten op te schrijven en daarna argumenten te bedenken, waarom ze eigenlijk irreëel zijn. Reageer op deze gedachten, zoals je tegen een vriend praat. Positief en opbouwend.

3. Stop met vergelijken

Op social media lijkt het wel alsof iedereen grappiger, gelukkiger, succesvoller of knapper is dan jij. Maar is dat wel de realiteit? We weten echt wel dat niet alles is wat het lijkt, maar toch blijven we onszelf vergelijken met het beeld dat je hebt van anderen. Voel je je daardoor teleurgesteld in jezelf? Dan is het slim om je focus te verleggen naar wat jij allemaal goed doet. Wat heb je bereikt op je werk? Heb je leuke vrienden, lieve kinderen, een interessante baan, kun je goed tekenen of heb je prachtig lange benen? Geniet ervan. En wees er trots op.

4. Stel doelen die je kunt halen

De meeste van ons delen hun dag in met een onrealistisch lange to do lijst. 25 items op een dag, wanneer heb je dat af kunnen strepen? Aan het einde van een werkdag heb je misschien ontzettend veel gedaan, maar is je lijst niet afgerond en heb je toch een onbevredigend gevoel. Stop daar mee en stel doelen die je wel kunt halen. Je mag best ambitieus zijn, maar vertaal deze ambitie in concrete korte en middellange haalbare doelen.

5. Stel je verwachtingen bij

We hebben niet alleen te lange to do lijstjes, maar ook te hoge verwachtingen van onszelf. Volgens psycholoog Linda Blair is het verstandig om die bij te stellen. Het levert namelijk niet meer werkgeluk op, een flitsende carrière of een gelukkiger leven op. Doe gewoon wat je kunt.

Laatst vertelde iemand op Twitter dat een vriend promotie had gemaakt. Zij vroeg zich af wat de reden was. Werkte hij zo veel harder dan de rest? Was hij altijd op kantoor. Het antwoord was dat ze hem zo lekker stressbestendig vonden. Vooral in een crisissituatie. En hoe dat kwam? Zijn antwoord zal je verrassen; het kon hem gewoon niet zo veel schelen.

Dat zet je toch wel even aan het denken.

6. Daag jezelf uit

In plaats van jezelf in een keurslijf te duwen, kun je proberen af en toe uit je comfortzone te stappen. Ga iets doen, wat je nog nooit hebt gedaan. Je hoeft niet meteen uit een vliegtuig te springen, maar doe juist kleine dingen. Maak een praatje in de trein met iemand, schrijf je in voor een cursus, ga een paar dagen in je eentje wandelen, of boek juist een groepsvakantie. Bedwing je angsten en doe het. Praat er over met anderen, als je er echt tegenop ziet, maar weet dat je heel trots zult zijn als je het gedaan hebt.

7. Zorg voor jezelf

Het is een oud gezegde dat je pas voor een ander kan zorgen, als je ook voor jezelf zorgt. Wees dus lief voor jezelf. Beweeg, slaap, ga uit met vrienden, laat je verrassen door muziek, kunst of cultuur, neem een manicure of een massage. Ga de natuur in en ontspan. Eet gezond, drink niet of met mate en laad jezelf. op. Weet dat je het waard bent om goed voor te zorgen en geniet.

Heb je nog aanvullingen? Laat het ons weten.