Bijna de helft van de Nederlanders (46%) vindt duurzaamheid belangrijk als ze iets nieuws kopen. Ruim een derde (36%) is ook daadwerkelijk bereid om meer te betalen voor een duurzaam product, maar 43% wantrouwt de claims van duurzaamheid of maatschappelijk ondernemen van bedrijven. En misschien wel terecht, want wat is duurzaam? Daar is helaas niet altijd een simpel en eenduidig antwoord op te geven.

Neem bijvoorbeeld de mode-industrie. Is biologisch katoen duurzaam als het met chemicaliën geverfd wordt of onder slechte arbeidsomstandigheden in naaifabrieken verwerkt wordt? Is vegan leer duurzaam, omdat er geen dierenleed aan ten grondslag ligt, terwijl er wel aardolie voor gebruikt wordt en de supplychain niet altijd even transparant is? Het is soms lastig om door de bomen het bos te zien en erachter te komen welke duurzaamheidsclaims kloppen en welke niet.

Onderzoek Amerikaanse modemerken

Om je daarbij een handje te helpen heeft de Amerikaanse non-profit organisatie Green America de Amerikaanse mode industrie door de mangel gehaald en de 14 grootste Amerikaanse modemerken in een overzichtelijke staatje gerangschikt van meest duurzaam naar minst duurzaam. Niet al deze merken zijn in Nederland te koop, maar de meesten kennen we wel (al dan niet online).

Het scorebord

Zo staan Amerikaanse modemerken als Nike, Eastpak, The North Face en Timberland bovenaan. Wat overigens niet wil zeggen dat ze super duurzaam zijn. Deze merken doen weliswaar hun best om de mode-industrie te veranderen, zo stelt Green America, maar ze lopen geenszins voor de troepen uit. Dat blijkt ook maar weer eens als we de merken checken in de app Good on You (zie hieronder), waar Nike een ‘not good enough’ score krijgt, terwijl concurrent Adidas een ‘good’ krijgt. Merken als Eastpak, The North Face en Timberland scoren iets beter in de app met ‘it’s a start’.

Onderaan de ladder van Green America staan bedrijven als URBN (o.a. Urban Outfitters), Madewell (alleen online te verkrijgen in Nederland) en als absolute hekkensluiter met 0 punten: Forever 21 (dat in Nederland alleen nog een winkel in Rotterdam heeft op dit moment).

Amerikaanse modemerken

De Amerikaanse modemerken zijn op 6 verschillende aspecten beoordeeld:

  • Grondstoffen (gebruikt het bedrijf alternatieve, hernieuwbare grondstoffen?)
  • Chemicaliën (heeft het bedrijf bijvoorbeeld een Restricted Substances List (RSL) of een Manufacturing Substance List (MSL)?)
  • Transparantie (is het bedrijf open over de fabrieken waar ze mee samenwerken?)
  • Veiligheid (wat doet het bedrijf om de veiligheid in deze fabrieken te waarborgen, denk aan Rana Plaza)
  • Water (de mode-industrie is een grootgebruiker van water: wat doet het bedrijf eraan om het watergebruik te verminderen?)
  • Afval & recycling (werkt het bedrijven aan het verminderen van de afvalberg en het sluiten van de kringloop?)

Duurzaamheid mag geen marketingtruc zijn

“Consumenten willen graag duurzame kleding en de markt reageert daarop,” zegt Caroline Chen, campagneleider van Green America tegen het online platform Green Matters.  “Maar vaak zijn de beloften van bedrijven puur symboolpolitiek of lege platitudes, zonder dat er een plan achter schuilt om echte verandering teweeg te brengen. Duurzaamheid mag geen marketingtruc worden.”

De vervuiling van de mode-industrie

Dat mag het zeker niet, want één ding is zeker: de mode-industrie zorgt nog steeds voor 8% van de broeikasuitstoot op deze aarde. En 20 tot 25% van de wereldwijd geproduceerde chemicaliën worden in de textielindustrie gebruikt. Om nog maar te zwijgen van het feit dat bijna 1/5 van al onze gekochte kleding binnen een jaar al weer afval is, zo staat te lezen in The New York Times.

Check jouw favoriete kledingmerk

Wil jij zeker weten dat jouw kleding duurzaam is? Let dan op het Gots certificaat (duurzaamheid) of check of het bedrijf is aangesloten bij de Fair Wear Foundation (arbeidsomstandigheden). Die twee hoeven overigens niet hand in hand te gaan: dat maakt het maken van keuzes ook zo ingewikkeld. Via de app Good on you kan je gratis checken hoe het gesteld is met jouw favoriete merk. Daar letten ze op arbeid, milieu en dierenrechten. De keuze is vervolgens aan jou: wat vind jij belangrijk?

Let jij op duurzaamheid als je nieuwe kleren koopt? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.