Knoflook groeit over de hele wereld en wordt dan ook in veel verschillende keukens als smaakmaker gebruikt. Maar vroeger, in de oudheid, werd knoflook vooral gebruikt vanwege de medicinale en gezondheidsbevorderende eigenschappen. Die eigenschappen worden vooral toegewezen aan de zwavelverbindingen, die tot stand komen als je knoflook fijn snijdt, perst of kauwt. Allicine heet dat. En allicine bevat veel vitamine C, vitamine B6 en mangaan, maar ook behoorlijk wat koper, calcium, kalium, fosfor, ijzer en vitamine B1. We zetten 7 gezondheidsvoordelen van knoflook voor je op een rij. 

1. Goed tegen verkoudheid

Knoflook kan je immuunsysteem een boost geven. Uit onderzoek van de Medical University Maryland blijkt dat een dagelijks knoflooksupplement ervoor zorgt dat het aantal verkoudheden met 63% afneemt, vergeleken met een placebo. De verkoudheid duurde ook 70% minder lang: met een placebo duurde het 5 dagen, terwijl de knoflookgroep er maar 1,5 dag last van had. Dus als je vaak verkouden bent, is het slim om wat extra teentjes knoflook door het eten te gooien.

2. Het helpt je bloeddruk en cholesterol te verlagen

We weten dat olijfolie met omega 3 en 6 een goede invloed heeft op je hart, maar knoflook ook. Hart- en vaatziekten komen steeds vaker voor en worden vaak veroorzaakt door een hoge bloeddruk. Knoflook in de vorm van een supplement helpt om je bloeddruk te verlagen. De dosis moet wel behoorlijk hoog zijn. De allicine die nodig is, staat gelijk aan 4 teentjes knoflook per dag. Knoflook kan ook je cholesterol verlagen.

3. Het kan je sportprestaties verbeteren

In het oude Griekenland gebruikten atleten al knoflook om hun prestaties tijdens de Olympische Spelen te verbeteren. Knoflook werd in die tijd ook gebruikt tegen vermoeidheid en om en om het werkvermogen van arbeiders te vergroten. Studies op knaagdieren laten ook zien dat knoflook helpt om beter te presteren. Helaas is er bij mensen is er weinig onderzoek gedaan.

4. Het helpt bij ontgiften

Bij een hoge dosis knoflook kunnen de zwavelverbindingen je lichaam beschermen tegen orgaanschade door gif van zware metalen. Zo bleek uit een onderzoek onder werknemers uit een fabriek voor auto-accu’s dat het loodpercentage in hun bloed met 19% daalde door het innemen van knoflook. Het verminderde ook andere symptomen zoals hoofdpijn en een hoge bloeddruk. Hiervoor moet je dan wel 3 keer per dag een hoge dosering knoflook nemen.

5. Helpt tegen muggenbeten

Smeer je knoflook direct op je huid, dan heb je minder last van muggenbeten. Maar ook het eten van knoflook zorgt ervoor dat je zweet en dus je huid naar knoflook kan ruiken. Wetenschappers weten niet precies of het de geur is of iets anders, maar ze zijn het er wel over eens dat muggen niet van knoflook houden en dat het dus werkt.

6. Goed voor je huid

In rauwe knoflook zitten veel ontstekingsremmende stoffen. Als je een teentje knoflook wrijft op een wondje dat ontstoken is, dan helpt het om de genezing te versnellen. Ook bij medische aandoeningen, zoals psoriasis, kan het helpen om knoflookolie op de plek te smeren.

7. Haaruitval tegen gaan

Als je een teentje knoflook over je hoofdhuid wrijft, kan dat schimmels tegengaan. Hierdoor verbetert de bloedcirculatie en worden haarwortels beter gevoed. Ook als je last van haaruitval hebt door vitaminetekort helpt deze aanpak. Heb je genetische haaruitval, dan helpt het helaas niet. Nadeel; het ruikt niet lekker, dus misschien toch even een douche nemen na deze behandeling.

Knoflook kun je op verschillende manieren gebruiken. Je kunt de teentjes door je eten doen of kiezen voor poeders en supplementen (die vind je bijvoorbeeld bij Wellvita). Wil je de gezondheidsvoordelen van knoflook ervaren, moet je wel een (rauw) teentje bij elke maaltijd eten en dat vindt niet iedereen een even aantrekkelijk idee. Als je veel knoflook eet, ruik je namelijk niet altijd even fris uit je mond. Zwarte knoflook schijnt niet zo te ruiken en heeft bovendien twee keer zoveel anti-oxidanten als de witte versie. Maar ja: zwarte knoflook is niet overal te koop.

Hoeveel knoflook gebruik jij? En welke gezondheidsvoordelen van knoflook ervaar je? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.