Misschien herken je het volgende wel. Je wilt starten met mediteren, maar weet niet hoe, denkt dat je het niet kan of er geen tijd voor hebt! En als je dan eenmaal de motivatie hebt gevonden, hou je het op één of andere manier niet vol en komt het niet in je ritme. In dit blog deel ik hoe je om kunt gaan met de drie meest gehoorde obstakels van mediteren.

1. Ik weet niet hoe ik moet beginnen

Dat mediteren je balans kan geven weet je. Maar dan komen de vragen. Wat is de manier om te zitten tijdens meditatie? Welke meditatie kan ik doen? Hoe lang moet ik het doen, zodat het effect heeft? Zoveel gedachten die er omhoog komen dat de drempel om te beginnen steeds groter wordt!

Inzicht: Beginnen doe je bij het begin en in dit geval is dat de keuze dat je graag wilt leren mediteren en met jezelf een afspraak te maken dat je het gaat doen. 

Tips om te starten:

  • Beslis op welk moment van de dag je wilt starten, en schrijf dit in je agenda.
  • Ga op een rustige plek zitten waar je niet wordt afgeleid.
  • Begin met dagelijks 3 minuten een simpele ademhalingsoefening zoals bijvoorbeeld deze oefening voor meer balans.

 Hier vind je meer praktische tips als je wilt starten met mediteren.

2. Ik kan niet mediteren

Over mediteren gaan allerlei fabels rond. Bijvoorbeeld dat je helemaal gedachteloos moet zijn tijdens een meditatie (dat is dus een fabel!). Als je tijdens de meditatie aan iets anders denkt, komt al snel de overtuiging: ‘Ik doe het niet goed!’ Wanneer we het idee hebben dat we ergens niet goed in zijn kunnen we twee dingen doen. Het helemaal niet meer doen (‘Ik kan het toch niet’) of het gaan oefenen en leren. 

Inzicht: Leren mediteren kun je vergelijken met alle andere dingen die je wilt leren. Zoals bijvoorbeeld piano spelen. Wanneer we een instrument gaan bespelen weten we ook dat we niet in een keer de meest complexe stukken spelen en dat oefenen de key tot succes is. Dat geldt dus ook voor mediteren. Als je wilt leren mediteren, kun je op les gaan. Zoals in deze online lessen waarin je in 40 dagen wordt begeleid van beginner, naar iemand die weet welke meditatietechnieken er zijn en die op dagelijkse basis kan toepassen.

3. Ik heb geen tijd om te mediteren

Praktisch gezien zitten er 24 uur in een dag en 7 dagen in een week. Die plannen we zo vol dat er geen tijd meer lijkt te zijn voor iets nieuws. Een uitspraak waar ik vaak naar refereer is: ‘You can do anything, but can’t do everything’. 

Inzicht: Het gaat niet om tijd, maar prioriteit! Wanneer je weet dat je blij van iets wordt dan kun je er prioriteit aangeven. Bijvoorbeeld de wekker 5 minuten eerder zetten en die tijd gebruiken om te mediteren. Of 5 minuten eerder (of later) gaan slapen. Ook overdag zijn er vast kleine momenten te bedenken waar je tijd voor jezelf kunt maken wanneer je echt wilt. Denk er eens over na: op welk moment zou jij de tijd voor jezelf kunnen vrijmaken?

Ik ben benieuwd wat jou helpt om te mediteren. En onthou: je hoeft het niet alleen te doen. Je kunt ook met ons meedoen. In 40 dagen helpen we je om een ritme te creëren, zodat jij het deze keer wel echt vol gaat houden. Lees hier hoe dat kan!

Deze blog is geschreven door Willemijn Welten van House of Awareness.