Op initiatief van CallAction gaven bijna 15.000 mensen zich op om mee te doen aan Slow Fashion Season. Ze beloofden een hele zomer lang geen nieuwe kleren te kopen. Een hele opgave, als je het mij vraagt. Zeker als de uitverkoop begint en de etalages vol liggen met afgeprijsde schattige zomerjurkjes. Maar -zoals zo vaak- heiligt het doel de middelen. Samen bespaarden de deelnemers meer dan 360 miljoen liter water en 1.4 miljoen kg CO2-uitstoot. Tanne en Lianne vertellen over hun ervaringen.

Tweedehands shoppen is een prima alternatief

“Meedoen aan Slow Fashion Season heeft mijn blik op het kopen van nieuwe kleding permanent veranderd,” zegt Tanne Houwing. “Ik heb daarom besloten om dit na de zomer gewoon voort te zetten. Eerst bedenken of ik iets echt nodig heb en dan gaan zoeken naar een tweedehandse optie.”

“Zo heb ik de afgelopen maanden twee keer iets op Vestiaire Collective gekocht, een online platform voor tweedehands kleding. Dit waren echt items van hoogwaardige kwaliteit die ik ‘als nieuw’ thuis ontving. Beter voor het milieu én je hebt een uniek kledingstuk. De zoektocht naar dat ene item in precies jouw maat, geeft mij altijd een blij gevoel. Maar ook als je hier minder tijd aan wil besteden, is tweedehands shoppen een prima alternatief voor nieuwe kleding.”

Zelfs reguliere winkels doen aan tweedehands

Tweedehands shoppen is tegenwoordig zo hip en happening, dat ook merkwinkels in hun reguliere winkels tweedehands of vintage verkopen. Of eigenlijk ‘resale’, zoals het tegenwoordig heet. Zo bracht het Amerikaanse modemerk Madewell (dat overigens onderaan de lijstjes bungelt als het gaat om duurzaamheid) een nieuwe collectie uit, gemaakt van onverkochte kleding van lokale modehuizen in Los Angeles.  Maar ook H&M stak 2 miljoen euro in Sellpy, een Zweedse webshop voor tweedehands kleding. En The North Face begon met de verkoop, of resale dus eigenlijk, van tweedehands jassen, broeken en truien.

Resale haalt ‘fast fashion’ in

De resale markt lijkt voorgoed de sprong te hebben gemaakt van ‘early adapters’ naar ‘mainstream’. Het zijn vooral de zelfbewuste jongeren en ouderen, die op jacht gaan om tweedehands kleding te scoren. In 2018 werd 28 miljard dollar verdiend aan de resale kleding, tegenover 35 miljard in fast fashion. En de verwachtingen zijn, zo staat te lezen op Forbes, dat deze markt de komende tien jaar verdrievoudigd en daarmee het komende decennium de fast fashion industrie inhaalt als het gaat om omzet.

Slow Fashion Season was makkelijker dan verwacht

Slow Fashion Season wil mensen vooral inspireren om anders en bewuster te shoppen. Ook Lianne Baltussen deed mee: “Eerlijk gezegd vond ik het makkelijker dan ik had verwacht. De eerste paar weken waren wat pittig aangezien de grote uitverkoop net was begonnen en ik een week naar Barcelona ging, waar ik normaal gesproken ook wel wat shop. Maar ik ging al snel anders kijken naar kleding en creatiever combineren. Een jurk als een rok dragen bijvoorbeeld. Of een afgedankt jurkje van één van mijn huisgenoten afknippen en als shirtje dragen.”

Verslaafd aan fast fashion

“Overall heb ik het niet als lastig ervaren. Maar ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik nu wel zin heb om iets te kopen, maar dan wel iets van een kwalitatief en duurzaam merk. Ik heb zin om deze merken te ontdekken en op deze manier te investeren in mooie items, die jaren mee gaan. Uiteraard ben ik niet van plan om helemaal los te gaan en iedere maand veel te kopen, want dat is helemaal niet nodig. Door 3 maanden niets te kopen neem je eigenlijk een stapje terug en realiseer je je hoe de huidige mode-industrie werkt, met name de fast fashion. Het is een verslaving, die bijna niemand door heeft.”

Wat denk jij: zijn we ongemerkt verslaafd aan fast fashion? En hoe bewust shop jij? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.