Groener, duurzamer en uiteindelijk beter voor de portemonnee. De elektrische auto heeft veel beloftes, die nog ingelast moeten worden. We zijn nu op het punt aangekomen waarbij individuele beslissingen een grote rol gaan spelen. De elektrische auto die op grijze stroom rijdt, is 40% groener dan de auto’s die op fossiele brandstof rijden. Maar door de elektrische auto groen te tanken, is deze 100% beter voor het milieu en dat is de kant die we op willen. Maar hoe doe je dat nou, de elektrische auto groen tanken?

Openbare laadpalen

Al in 2017 zocht het tv-programma Groen Licht samen met Wise uit wat voor stroom er uit openbare laadpalen komt. De gemeenten hadden afgesproken om alle 26.000 openbare laadpalen in Nederland aan te sluiten op groene stroom. Maar de helft van de tijd gingen de gemeenten in zee met energiebedrijven, die óók grijze of sjoemelstroom leveren en investeren in kolen en kerncentrales. Niet echt groene bedrijven dus. En zo kan het dat laadpalen in gemeenten als bijvoorbeeld Amersfoort, Almere en Leeuwarden een 9,6 scoren op groene laadpalen, terwijl gemeenten als Amsterdam en Den Haag het met een score van 3,7 bepaald niet groen doen. Let wel: deze cijfers komen uit 2017, dus wellicht is er in de tussentijd wat veranderd.

Groene stroom of sjoemelstroom

Nagenoeg alle grote energiebedrijven weten inmiddels verdraaid goed dat zij mee moeten met de stroom. En wel de groene stroom uiteraard. Toch zijn het vooral de kleinere energieaanbieders zoals Vandebron, die de grote stappen zetten. Hier is extra aandacht voor het elektrisch rijden op volledig groene stroom uit Nederland. De grotere bedrijven beloven dit ook regelmatig, maar daar blijkt de geleverde ‘groen stroom’ toch niet altijd helemaal groen te zijn.

Zo ontstond er laatst ophef in Coevorden. De gemeente garandeerde dat de 25 laadpalen 100% duurzame energie leverden. Bij navraag bleek dat de betreffende stroomleverancier 95% van z’n energie uit het buitenland haalde. Dan kan je denken: nou en? Maar volgens HIER is geïmporteerde stroom eigenlijk altijd grijze stroom, omdat het hier bijna altijd gaat om de handel in GvO’s (Garantie van Oorsprong). Dit zijn certificaten van groene stroom, die bijvoorbeeld wordt opgewekt in Noorwegen en daar ‘over’ is, maar die energieleveranciers hier niet bepaald aanzetten tot vergroening van de energiestroom. Sjoemelstroom noemen we dat.

Nederlandse stroom

De meest duurzame variant van groene stroom is natuurlijk groene stroom, die in ons eigen land is opgewekt. En daar wordt hard aan gewerkt. Zo wil de gemeente Rotterdam koploper worden als het gaat om het lokaal opwekken van zonne-energie. Is Gouda gestart met een project waarbij zoveel mogelijk bedrijfsdaken wordt vol gelegd met zonnepanelen. En kwam de Amsterdamse haven dit voorjaar nog in het nieuws, omdat het dankzij effectief stimuleringsbeleid in een waar zonnepark verandert. In ruim twee jaar tijd werd er zo’n 33.000 panelen gelegd op 55.000 vierkante meter dak. Daarmee wordt genoeg energie opgewekt om zo’n 7.000 huishoudens een jaar lang van energie te voorzien. Waarmee we maar willen zeggen: een laadpaal met echte groene stroom van Hollandse bodem moet echt kunnen.

Groen tanken

De beste manier om helemaal zeker te weten of de stroom die je tankt groen is, is door thuis zelf energie op te wekken, bijvoorbeeld met zonnepanelen op je huis of garage. Dan lever je je eigen stroom en weet je dus precies wat je ‘in je auto stopt.’ Een leuk idee, maar helaas (nog) niet voor iedereen haalbaar. Een andere manier om gegarandeerd groen te tanken, is door thuis de groenste energieleverancier te kiezen en een laadpaal aan huis te laten installeren. Op die manier tank je op dit moment zo groen mogelijk. Maak je toch (ook) gebruik van openbare laadpalen? Check dan wie de leverancier is en kies voor de echt groene aanbieders.