Wat is gezonder? Je groenten koken, of rauw eten? Je denkt misschien meteen aan rauwe groenten, want met koken kunnen er voedingsstoffen verloren gaan, maar dat is niet voor elk soort groenten het geval.

Gekookte groenten

Bij het koken van een sommige soorten groenten komen extra voedingsstoffen vrij. Daarnaast breekt de celwandstructuur open, waardoor het verteren gemakkelijker gaat. Je hebt dan minder last van een opgeblazen gevoel, of van brandend maagzuur. Ook verliest groente tijdens het koken veel vocht, waardoor de voedingswaarden per 100 gram zelfs hoger kunnen zijn dan bij rauwe groenten. We zetten deze shorten voor je op een rij.

Asperges

Asperges kun je schillen en dan eten. Dat is lekker, maar ze zijn dan wel heel erg hard. Daardoor is het moeilijk voor ons lichaam om de vitamine A, C en E op te nemen. Als je ze kookt gaat dat gemakkelijker en komen er ook antioxidanten vrij.

Pompoen

Waarschijnlijk heb je nog nooit rauwe pompoen gegeten. Dat is ook niet echt aan te raden, maar gekookte pompoen zit boordevol vitaminen en mineralen. Daarnaast bevat het antioxidanten, zoals beta-carotene, die je lichaam een stuk gemakkelijker opneemt als het warm is.

Tomaten

Rauwe tomaten zijn heerlijk. In de sla, of met mozzarella en pesto, maar ook gekookt zijn tomaten heerlijk én eigenlijk een tikkie gezonder. Als je ze kookt, breekt de celwand en komt de antioxidant lycopene vrij. Dat is goed voor je hart.

Wortel

Rauwe wortels zijn lekker als snackje, bijvoorbeeld met een humus, of een andere dip. Wortelen bevatten beta-carotene. In je lijf wordt dat omgezet in vitamine A. Vitamine A is onder andere goed voor je ogen. Als je wortels kookt, komt er meer beta-carotene vrij, dan als je ze rauw eet.

Champignons

Als je champignons verhit, komen de voedingsstoffen vrij. Denk aan proteine, vitamine B en mineralen. Verwarmde champignons helpen ook het immuunsysteem van je lichaam.

Spinazie

Rauwe spinazie in de sla of in een smoothie is ontzettend lekker, maar als je het kookt slinkt het sterk. Hierdoor komt er calcium, ijzer en magnesium vrij én je kunt er meer van eten. Doordat het heel geconcentreerd is.

Ook aardappelen, rabarber, of rode kidneybonen kun je beter niet rauw eten. In rode kidneybonen zit lectine, een natuurlijk gif, waar je verschrikkelijke maagklachten van kunt krijgen. Aardappelen, die niet rijp, overrijp of lange tijd aan licht zijn blootgesteld kunnen je ook ziek maken. Bij rabarber gaat het om de bladeren. Die bevatten oxaalzuur, wat gevaarlijk kan zijn.

Het is niet zo dat elke groente gekookt meer voedingsstoffen bevat. Paprika, bietjes en ui kun je het beste rauw eten. Het belangrijkste is om veel groente te eten en goed af te wisselen. Daarnaast kun je deze groenten ook stomen, dan houden hun voedingsstoffen ook beter vast.