Zaterdagochtend. Heerlijk, het is weekend. Twee dagen rust. Naar buiten en een wandeling maken in de frisse lucht. Binnen blijven en een serie kijken op de bank met een deken over je heen. Wat je ook gaat doen, het weekend is er om jezelf op te laden. Om uit te rusten. Maar je werk loslaten lukt niet altijd. Het kan moeilijk zijn om na een drukke werkweek volledig te ontspannen. Zonde. HetkanWEL geeft je een aantal tips, zodat je volledig kunt genieten van twee vrije dagen.

Bepaal je grenzen

Niet alles hoeft vandaag af. Sterker nog, het siert je als je weet wanneer het genoeg is. Voor de één is dat makkelijk, de ander moet het leren en heeft tijd nodig. Zoek voor jezelf uit wanneer jij een pauze nodig hebt en kom erachter op welke manier jij écht ontspant. Dat is namelijk voor iedereen anders. Vergeet jezelf ook niet af en toe te vertellen dat je het verdient om te ontspannen. Blijf oefenen in je werk loslaten. Op een dag gaat het vanzelf.

Maak het af

Dit klinkt tegenstrijdig met punt 1, maar dat is het niet. Want hoe fijn is het om een taak te af te vinken? Dus: als je een belangrijke taak voor het einde van de dag kunt afmaken, wacht dan niet tot morgen. Besluit van tevoren dat je om 17:00 uur of 18:00 uur stopt. Zo’n eindtijd bepalen helpt bij het stellen van prioriteiten. De kans is groot dat je een stuk efficiënter werkt, met als gevolg dat je werk loslaten makkelijker wordt.

Laat je werk los en kies voor vrije tijd

Het is een cliché, maar je moet werk en privé gescheiden houden. Zo’n grens zorgt voor een betere gezondheid, zowel mentaal als fysiek. Genieten van je vrije tijd verlicht stress en maakt je een gelukkiger mens. Heb je het ‘te druk’ voor hobby’s? Blok dan aan het begin van de week een paar momenten in je agenda en houd je eraan. Het is eigenlijk gewoon een vicieuze cirkel: je werk loslaten leidt tot meer productiviteit.

Creëer een ‘ontspanningsritueel’

Dit klinkt omslachtiger dan het is. Een ritueel bij thuiskomst zorgt voor vertraging van de geest. Dat kan zijn: je werkkleding omwisselen voor gewone kleding, een douche nemen of vijf minuten buiten zitten. Je vertelt je hersenen als het ware dat het tijd is voor ontspanning. Daarna doe je waar je zin in hebt. Lees een boek, laat de hond uit, bereid een lekkere maaltijd of ga mediteren.

Gooi je telefoon in een hoek

Je telefoon is één grote bom van prikkels, maar dat wist je natuurlijk al. Uiteindelijk wordt niemand blij van al die onnodige push-meldingen. Verplaats je mail-app naar je laatste tabblad op je telefoon en zet meldingen uit, verwijder de mail-app of – en dat is het allerbeste – gooi je telefoon in een hoek. Je hoeft namelijk niet meteen te reageren op een mail. Ze kunnen je altijd bellen, mocht het echt dringend zijn. Zo niet, dan is er morgen weer een dag.

Heb jij tips voor meer ontspanning? Laat het ons weten in een reactie.