Een stad ontworpen voor en door vrouwen? Een groep vrouwen in Barcelona werkt er hard aan. En ze zeggen dat het beter is voor alle inwoners, dus ook voor de mannen en kinderen. Hoe ziet zo’n stad er uit?

Opgedeeld in delen

 Vroeger werden steden opgebouwd volgens het volgende principe: een deel om te werken met fabrieken, een deel om te wonen en een deel voor de banken en winkels. Je reisde van het ene deel naar het andere. Tegenwoordig is die scheiding eigenlijk niet meer zo nodig, maar je ziet het nog steeds wel in de opbouw van de meeste steden.

Alles op loopafstand

Inwoners van steden vinden het nu vooral belangrijk dat ze allerlei faciliteiten op loopafstand hebben. Denk daarbij aan winkels, een restaurant, een toko, een sportschool en een park. Voor de oudere inwoners van de stad is dat belangrijk. Zij hoeven niet meer te werken en willen graag mobiel zijn in hun eigen buurt, maar dat geldt net zo goed voor jonge gezinnen. Als beide ouders werken, is het fijn dat school, kinderopvang, supermarkt en park in de buurt is, dan zijn ze niet te veel tijd kwijt met logistiek.

Wonen en werken in dezelfde buurt

Wonen en werken in dezelfde buurt is ook ideaal, maar voor de meeste mensen onbetaalbaar. De meeste mensen wonen in de buitenwijken en dat betekent forensen. En heel vaak is dat met de auto.

Steden ontworpen door en voor vrouwen

De meeste steden worden ontworpen door mannen. Zij hebben volgens de initiatiefnemers van Punt 6, en groep vrouwelijke urban planners, een andere kijk op de inrichting van een stad. Hoe Punt 6 het ziet, vatten we voor je samen.

Weg met de auto

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen vaker lopen en het OV gebruiken en mannen in de auto stappen, maar de auto neemt onnodig veel plek in de stad in. Het zorgt voor onveilige situaties, inefficiënt gebruik van openbare ruimte en luchtvervuiling. In Barcelona is er nu een ‘super block’. Een afgeschermd gebied in een wijk. In dit block kun je niet meer met de auto komen, tenzij je er echt moet zijn. Dan kan dat met speciale toestemming en de maximum snelheid is 10 km/uur. Het doel is door de hele stad zo’n 500 super blocks te creëren.

Groene ruimtes met plekken om te zitten

Door de hele stad moeten er autoluwe groene ruimtes komen, waar je lekker kunt zitten. Inwoners kunnen er afspreken met hun vrienden, kinderen kunnen er spelen en ouderen kunnen daar uitrusten, als ze slecht ter been zijn, of gaan zitten om een praatje te maken. Moeders en vaders kunnen daar kleine kinderen voeden. Mensen die in de buurt werken, kunnen er buiten lunchen en eigenlijk is het voor iedereen fijn en helpt het om de sociale cohesie in de buurt te bevorderen.

Bescherming tegen seksuele intimidatie

Sexuele intimidatie komt op straat helaas veel voor. De vrouwen van Punt 6 ontwikkelen informatiepunten, verspreid door de stad, waar je advies kunt krijgen wat je het beste kunt doen, als het gebeurt. Daarnaast is er sinds kort een app van de gemeente, waar je seksuele intimidatie anoniem kunt melden. Zo kan de gemeente de plaatsen in kaart brengen en ingrijpen.

Openbare WC’s

Vrouwen brengen drie keer zo veel tijd door op de wc dan mannen. Vrouwen moeten vaker plassen, maar ook menstruatie speelt een rol. Voor vrouwen zijn openbare WC’s vaak een probleem, vooral als je bijvoorbeeld een kinderwagen bij je hebt. Hoe pas je met kinderwagen en al in een openbare WC? Niet. Ook dat willen ze graag aanpassen.

Openbaar vervoer geschikt voor mensen met een beperking of kinderwagen

Als je met het openbaar vervoer reist weet je dat het ingewikkeld is om met een kinderwagen, rollator of rolstoel in te stappen. Soms zijn er trappen op het station, hoge opstapjes in de tram of trein en in de tram mogen bijvoorbeeld maar twee kinderwagens per tram mee. Als je auto’s uit de stad wil weren en het openbaar vervoer wilt stimuleren, kan dat beter.

Voor wie Spaans spreekt, voegen we ook nog even de video van Punt 6 toe, waarin ze zichzelf voorstellen.

Wat vind jij er van? Ben je het eens dat steden vooral door mannen zijn ontworpen? En het beter kan vrouwen? Of vind je het onzin? Laat het ons weten?