Wandelen in de natuur is de ideale hobby. Je bent in beweging, maakt je hoofd leeg, ademt frisse lucht in en het is nog gratis ook. Nu hebben onderzoekers ook nog geconcludeerd dat wandelen invloed heeft op je gedachten. In de positieve zin.

Hormonen

Van wandelen in de natuur kom je tot bezinning. Onderzoekers wilden weten of er een verschil was tussen mensen die wandelden in de stad en mensen die wandelden in de natuur. Wat bleek? Mensen die 90 minuten in de natuur liepen produceerden gunstige hormonen, hadden allemaal minder hersenactiviteit en minder last van stress.

Er was een daling van de bloedtoevoer naar de subgenuale prefrontale cortex. Dat deel van de hersenen heeft een belangrijke rol in hoe je je voelt. Het regelt specifiek zwaarmoedigheid en gevoelens van zorgen en verdriet. Door te wandelen worden deze gevoelens minder.

In de stad veroorzaakt stress

De mensen die in de stad liepen, hadden deze positieve effected minder. Er waren zelfs mensen, die in de stad liepen, waarbij de zwaarmoedige gevoelens toenamen. Daaruit concludeerden ze dat het belangrijk is om regelmatig de natuur in te trekken, omdat het je mentaal en fysiek gezond houdt.

Beter in het oplossen van problemen

Andere interessante uitkomsten van onderzoeken naar wandelen, richtten zich op creativiteit. Onderzoekers stuurden mensen vier dagen zonder technologie de natuur in. Tijdens hun verblijf, moesten ze wandelen en ondertussen problemen oplossen. De uitkomst was duidelijk. Ze waren sneller en creatiever in het vinden van oplossingen, dan waneer ze wel technologie gebruikten en niet in de natuur waren.

Helpt bij ADHD

Ook voor kinderen met ADHD is wandelen in de natuur een uitkomst. Kinderen met ADHD zijn snel afgeleid, hyperactief en vinden het moeilijk om hun impulsen te bedwingen. Uit een studie bleek dat kinderen met ADHD veel meer baat hebben bij wandelen in de natuur, dan medicijnen.

Weet jij nog meer interessante weetjes over wandelen? Laat het ons weten.