Bij pijn in je hoofd, kies, spieren of gewrichten, kies je snel voor medicatie zoals paracetamol. Je kunt in veel gevallen ook kiezen voor een andere manier van pijnbestrijding. We zetten er een aantal voor je op een rij. 

1. Dagboek

Schrijf op wanneer je pijn ervaart, wat je eet en wat je fysiek doet. Zo helpt een dagboek je te zoeken naar patronen. Zo kun je bijvoorbeeld ontdekken dat je hoofdpijn krijgt van een voedselallergie waar je niets van wist, of zit je verkeerd achter de computer. Zodra je weet waar de pijn vandaan komt, kun je gericht de pijn bestrijden.

2. Chiropractie

Chiropractie is een alternatieve behandelmethode die zich bezighoudt met diagnose, behandeling en preventie van stoornissen aan ons bewegingsapparaat en de effecten ervan op het functioneren van het zenuwstelsel en de hele gezondheid. Het is een methode om pijn in de gewrichten, hoofdpijn en rugpijn verlichten. Daarnaast kunnen de meeste chiropractors ook helpen bij aandoeningen zoals carpaal tunnel syndroom en fibromyalgie.

3. Massage

Een goede massage ontspant spieren, waardoor de pijn van spanning zal verlichten. Een goede masseur kan dus grote opluchting brengen. Daarnaast kan hij/zij je ook tips geven op het gebied van voeding en voedingssupplementen, zodat je zo volledig mogelijk de pijn bestrijdt.

4. Stretchen

Yoga, Pilates en Tai Chi zijn nuttig in het verminderen van pijn. Zo ontspannen spieren, verbeteren de bloedsomloop en helpen bij het uitlijnen van ons lichaam.

5. Koud/ warm

Het gebruik van koude en warmte pakkingen helpen de pijn te verlichten. De warmte moedigt de spieren aan om te ontspannen. Koude pakkingen vermindert ontsteking en zwelling. Je kunt dergelijke pakkingen kopen of zelf maken. Vul twee sokken met rijst en bind ze dicht. Leg er één in de vriezer en de ander in de magnetron. Gebruik ze afwisselend.

6. Acupunctuur en acupressuur

Deze behandelingen werken door zich te richten op energie-centra of kanalen in het lichaam. Wanneer deze kanalen worden geopend door middel van acupunctuur of acupressuur, hoopt men dat de energie vrij zal stromen en de pijn zal verminderen. Ook kunnen dergelijke behandelingen het lichaam stimuleren de natuurlijke pijnbestrijdende stoffen aan te maken.

7. Regelmatige lichaamsbeweging

Bij pijn zijn we al gauw geneigd niets meer te doen en stil te blijven liggen of zitten. Maar beweging kan wonderen doen. Wateraerobics, zwemmen, wandelen en andere regelmatige lichaamsbeweging laat de bloedsomloop toenemen, bevordert gezonde gewrichten en botten en maakt de spieren los.

8. Meditatie

Uit onderzoek van de Wake Forest Baptist Universiteit in de Verenigde Staten bleek dat meditatie effectiever kan zijn dan morfine. Bij meditatie bleek de pijn met 40% te verminderen en de ongemakken die men ervaart bij pijn, verminderde met 57%. Morfine en andere medicatie verlagen de pijn gemiddeld met 25%. De studie toont aan dat ruim een uur meditatie de ervaring van pijn en pijngerelateerde hersenactiviteit drastisch vermindert. Meditatie werkt niet op één plaats in de hersenen, maar op meerdere gebieden. En hoe meer gebieden er worden geactiveerd door de meditatie, hoe minder de pijn. 

Heb jij nog andere tips? Laat het ons weten!