Het is een eeuwenlang traditie om het nieuwe jaar met goede voornemens te beginnen. Meestal gaat dat over zaken als stoppen met roken, minder drinken, meer sporten, minder snoepen en afvallen. Die goede voornemens volhouden, blijkt trouwens een heel ander verhaal. Dat lukt slechts één op de zes Nederlanders, zo bleek vorig jaar.  De meesten van ons haken op 12 januari al weer af. Toch vinden we het een goede traditie en zetten we 5 goede voornemens voor je op een rij, die je leven groener kleuren en je ecologische voetafdruk verkleinen.

1. Kom mee naar buiten allemaal

We schreven er vorig jaar al een paar keer over: wandelen is goed voor je brein, voor je energiehuishouding, je weerstand en je concentratie. Ook in de winter. Toch is het verleidelijk om je de hele dag achter je computer te verschansen en amper een stap buiten te zetten. Omdat je even iets wil afmaken bijvoorbeeld. Nu het koud is, is de stap naar buiten extra groot. Maar buiten is de zuurstof, dus kom op mensen: trek de stoute schoenen aan en hop, de paden op, de lanen in. Een ommetje door de buurt is al een begin, maar nog beter is het om de natuur op te zoeken in de vorm van een park, het strand of een bos.

2. Koop minder en als het moet tweedehands

We prediken dit al jaren, maar ook wij zijn mensen van vlees en bloed, die ons nog regelmatig laten verleiden door vernuftige marketingtactieken. Om onszelf te blijven herinneren dus (weer) op de lijst van groene voornemens dit jaar: koop minder. Het scheelt geld, tijd en het helpt de planeet echt. Bovendien: heb je echt zoveel spullen of kleren nodig? Het antwoord is bijna altijd nee. Dus kies zorgvuldig wat je koopt en probeer je te concentreren op de tweedehands markt. Vooral de vintage kledingwinkels met ‘preloved’ kleding (zoals ze dat zo mooi zeggen) schieten als paddenstoelen uit de grond. Een mooie kans om een unieke stijl te ontwikkelen, die helemaal bij jouw persoonlijkheid, leefstijl en lijf past en niet meer afhankelijk is van wekelijks wisselende mode.

3. Eet (meer) plantaardig

Na ruim 25 jaar vegetarisch eten, stapte ik 2 jaar geleden over op een vegan dieet. Voor een maandje, dacht ik toen, want ik zou het te moeilijk vinden om kaas te laten staan. Maar na de maandje volgde nog een week en nog een maand en inmiddels zijn we 24 maanden verder. En die kaas? Die mis ik dus niet eens. Plantaardig eten is voor mij tot nu één groot avontuur van nieuwe ontdekkingen. Zo heb ik opnieuw leren bakken zonder ei (met behulp van bijvoorbeeld lijnzaad of kikkererwtenmeel) en ga ik regelmatig proeven bij de vegan eettentjes en vegan kaaswinkeltjes, die in Amsterdam als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten.

Vind je het moeilijk om helemaal plantaardig te gaan? Probeer dan in ieder geval twee van je drie dagelijkse maaltijden vegan te houden, is het advies van auteur Jonathan Saffran Foer. Dat is al beter voor het klimaat als een volledig vegetarisch dieet, is zijn pleidooi. Het haalt ongeveer 1.3 ton van je CO2-voetafdruk af en dat is toch mooi meegenomen. Je kan deze maand ook mee doen met Veganuary: een hele maand plantaardig eten om te kijken hoe het gaat.

4. Minder schermtijd, meer leestijd

Er bestaan apps, die voor je bijhouden hoeveel tijd je op je telefoon doorbrengt en ik kan je alvast verklappen dat dit hoe dan ook meer is dan je denkt. Als je vriend even naar de wc gaat, als de bus een paar minuten op zich laat wachten, als je date wat verlaat is, maar soms ook gewoon aan tafel als we in gezelschap zijn of tegelijkertijd televisie aan het kijken zijn.

Op je telefoon kijken, is een dwangmatige gewoonte geworden, die ervoor zorgt dat we slechter slapen. Bovendien brengen we drie keer zoveel tijd door op apps waar we niet gelukkig van worden dan op apps waar we wel gelukkig van worden. Tijd dus om het scherm opzij te leggen en bijvoorbeeld weer eens een boek te pakken, want lezen is goed voor je mentale gezondheid, zo blijkt.

5. Help met opruimen

Het is heel makkelijk om mopperend door de straten te trekken en anderen te wijzen op alle rommel die achter gelaten wordt, maar het is nog makkelijker om je handen uit de mouwen te steken en af en toe wat op te ruimen. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen, die dat doen. Denk aan de Zwerfinator uit Purmerend (Noord-Holland), die onlangs nog succesvol actie voerde tegen het knalplastic van de knetterbal. En het peukenmeisje uit Ellecom (Gelderland) die al 100.000 peuken heeft opgeraapt. Goed voorbeeld doet goed volgen, dus laten we het zwerfprobleem ons probleem maken, het oprapen en weggooien.

Welk goede voornemens heb jij in gedachten voor 2020? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.