Steeds meer mensen willen minder of helemaal geen vlees en zuivel meer eten. Dat is goed nieuws voor het dierenwelzijn en het klimaat. En dat kan ook nog eens heel goed zijn voor je gezondheid. Maar als je opgroeide met aardappels-groente-vlees als standaard avondeten, kan zo’n overstap best lastig zijn. En omdat de meeste mensen op 12 januari al weer afhaken als het gaat om goede voornemens, geven we juist vandaag 5 tips om (vaker) plantaardig eten vol te houden. 

1. Neem kleine stapjes

Sommige mensen maken in één keer de transitie van omnivoor naar een plantaardig voedingspatroon. Maar omdat volledig plantaardig eten voor veel mensen in het Westen nogal een grote omschakeling is, zou ik dit niet zo snel aanraden. Dierlijke producten zijn zó verweven in ons voedingspatroon, dat het in het begin lastig is om te bedenken waar allemaal dierlijke producten in zitten. Dat geldt trouwens ook voor niet-eetbare producten. Wist je bijvoorbeeld, dat condooms dierlijke bestandsdelen hebben?

Als je al die producten in één klap allemaal moet laten liggen, maak je het jezelf heel moeilijk. Het gaat je tegenstaan en je geeft daardoor misschien sneller op. Geef jezelf daarom de tijd om stap voor stap aanpassingen in je voedingspatroon te maken. Op die manier blijft het leuker en haalbaar voor jezelf.

Zelf begon ik ook heel geleidelijk. Ik at al een tijdje geen vlees meer toen ik besloot ook te stoppen met het eten van vis. Daarna besloot ik de koemelk in mijn koffie te verruilen voor havermelk en de koeienyoghurt voor soja- of kokosyoghurt. Ik werd nieuwsgierig naar koken zonder ei: wat zouden goede vervangers zijn om de verschillende ingrediënten aan elkaar te binden? Hoe zouden pannenkoeken smaken zonder ei en met amandelmelk? Honing verving ik door agavesiroop en ik experimenteerde met verschillende vleesvervangers om te ontdekken wat ik lekker vond.

Weer wat later in dit proces voelde het helemaal niet zo lastig meer om ook de door mij zo geliefde koeien-en geitenkaas te vervangen door kaas gemaakt van cashewnoten. Deze stapsgewijze methode is enigszins langzaam, maar ook duurzaam – en dat is het belangrijkste!

2.Wees niet te streng voor jezelf

Het kan zijn dat je je een keer vergist: oei, zat er nu toch ei door die pasta? Het kan ook zijn, dat je een keer thuiskomt na een nacht heftig stappen en ineens zo’n vre-se-lij-ke zin hebt in de kaastosti of het patatje mayo dat je vroeger op dit soort momenten altijd at. Voor je het weet, is die snack al weg gekauwd en doorgeslikt.

In dit soort gevallen heeft het weinig zin om kwaad op jezelf te worden. Probeer jezelf liever te ondersteunen bij het leren kennen van nieuwe eettradities. Het kost tijd om een gewoonte af- of juist aan te leren. Geef jezelf dus niet op je kop als je een keer afwijkt van je voornemens, maar begin gewoon opnieuw.

Herinner jezelf eraan, dat het geweldig is dat je probeert op een nieuwe, duurzame manier te eten. En zie elke keer dat het even ‘mis’ ging als een les. Voor de volgende keer dat je uitgaat, haal je gewoon preventief de plantaardige variant in huis. Vegan kaas is prima voor die tosti en de vegan mayonaise die je tegenwoordig gewoon in de supermarkt kunt krijgen, is zo lekker dat zelfs enthousiaste vleeseters hem zullen kunnen waarderen!

plantaardig eten

3. Maak gebruik van gratis supportprogramma’s

Nee, je hoeft niet nog een kookboek te kopen (al mag het natuurlijk wel als dat je inspireert!) Soms vergeten we om te leunen op de mensen die ons voorgingen en ons graag kosteloos helpen. Het gratis online VeggieChallenge programma van de organisatie ProVeg leert je bijvoorbeeld hoe je vaker en lekkerder vega(n) kunt koken. Dit online-programma heeft een zelf te bepalen start moment en duurt vervolgens 30 dagen. Daarin krijg je persoonlijke coaching, dagelijks tips en volledig uitgewerkte recepten. Bovendien ontvang je wekelijks een weekmenu en vleesvrije supermarktaanbiedingen. En je kan er in contact komen met andere vegans:  heel handig voor het uitwisselen van tips, ervaringen en steun.

4.Weet waarvoor je het doet

Het helpt als je helder hebt wat voor jou de belangrijkste redenen zijn om plantaardig te willen eten. Gaat het je om dierenwelzijn of juist om het klimaat? Lees af en toe artikelen over de thematiek die jou het meest raakt, en herinner jezelf dan opnieuw aan je intentie: dit is precies waarom ik hier niet langer aan wil bijdragen.

5. Eet lekker door!

Soms verwarren mensen een plantaardig voedingspatroon met een dieet. Iets waarin weinig calorieën, vet en suikers passen. Dat mag natuurlijk, als je toevallig ook graag wilt afvallen. En daar is het plantaardige voedselpatroon zelfs best geschikt voor: gezonde bommetjes als linzen en bonen zorgen ervoor dat je snel vol zit en lang energiek blijft, terwijl je relatief weinig calorieën binnenkrijgt. Maar als je blij bent met je huidige gewicht is het natuurlijk niet nodig om veel magerder te eten. Vegan chocola, koekjes en ijs horen dan ook gewoon bij je nieuwe leefstijl en tegenwoordig zijn die vrijwel overal te koop. Blijf jezelf vooral verwennen!

Wat zijn jouw tips om een plantaardig eten vol te houden? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.