Bij de Belgische supermarkt The Barn hebben ze een missie: biologische voeding toegankelijk maken voor iedereen. Dat doen ze door seizoensproducten van lokale ondernemers te verkopen, keuze te beperken en plastic te vermijden. 

Verpakkingsvrije supermarkt

In november 2019 opende The Barn een vierde winkel. De winkels zijn een soort simpel en efficiënt ingerichte, overdekte markt met seizoensproducten. Als aardbeien niet in het seizoen zijn, dan kun je ze ook niet kopen. Klanten worden gestimuleerd om hun eigen verpakkingsmateriaal mee te nemen.

Alles wat mogelijk is, kopen ze direct bij de lokale boeren in bulk in en ze laten de producten niet verpakken. Dat scheelt geld en dat ziet de klant, want de producten in de winkels zijn zo’n twintig procent goedkoper zijn dan gemiddelde biologische producten.

Een soort rode en een soort witte wijn

De producten die ze verkopen, kopen ze selectief in. Er is bijvoorbeeld maar een soort witte en rode wijn, maar die is wel goed. Dat geldt ook voor groente en fruit. Dat komt van een leverancier en daardoor is er geen concurrentie. Als het nodig is, kunnen ze een oogst ook voorfinancieren. Tussen het moment van zaaien en oogsten ligt zo’n zes tot zeven maanden en die tijd helpen ze overbruggen.

De twee oprichters van The Barn aten zelf het liefst biologisch, maar schrokken altijd bij het afrekenen van de producten. Dat moest goedkoper, dachten ze, maar ook goed. Voor de boeren, de natuur, het milieu, de consumenten en de bodem. En dat is gelukt

Hebben wij in Nederland ook zo’n initiatief? Laat het ons weten. Op die vraag kregen we al de volgende twee reacties.

1. http://www.hofwebwinkel.nl/

2. Gedeelde weelde in maastricht

3. De nieuwe Graanschuur in Amersfoort

Foto: website The Barn