De nieuwe collectie van Stella McCartney gaat over het klimaat

Voor haar nieuwe collectie heeft modeontwerper Stella McCartney zich laten inspireren door het nieuwste boek van Jonathan Safran Foer: Het klimaat zijn wij (2019). Hierin pleit de Amerikaanse schrijver ervoor dat we zelf een groot verschil kunnen maken voor het klimaat door tenminste twee van onze dagelijkse maaltijden plantaardig te eten. Stella McCartney is al haar hele leven uitgesproken dierenrechtenactivist en vegetariër en heeft in haar collecties nog nooit dierlijke producten gebruikt. 

Prêt-à-porter collectie

“Toen ik het boek las, zag ik gebreide kledingstukken voor me met de zon en wolken,” zegt Stella McCartney in een gesprek met The Guardian. “Er stond zoveel in waar ik visueel en artistiek iets mee kon.” Zo staat de Engelse titel van het boek, We are the weather, op verschillende T-shirts en truien te lezen. Ook andere teksten uit het boek als We are entirely free to live differently staan op blazers en shirts gedrukt. Op één trui staat simpelweg SOS.

De We are the weather ontwerpen van McCartney maken deel uit van haar Force for Nature collectie, die vanaf vandaag in de winkels ligt. De kledingstukken zijn gemaakt van duurzame materialen, zoals biologisch katoen en linnen en hergebruikt kasjmier afkomstig van pre-consumer textielafval.

Stella McCartney

Doordat het klimaat meer en meer op de agenda komt te staan,  stijgt ook de vraag naar duurzame kleding. Het gaat dan ook goed met Stella McCartney. Zo goed zelfs, dat ze haar bedrijf onlangs kon terug kopen van conglomeraat Kering. Daarmee is ze nu één van de grootste onafhankelijke modelabels.

Ze startte haar bedrijf in 2001 samen met Kering en was daarmee één van de eerste luxemerken, die duurzaamheid en mensenrechten hoog in het vaandel had staan. Onlangs opende ze haar nieuwe winkel in Londen en ook hier staat het klimaat voorop. Zo zijn de paspoppen gemaakt van biologisch afbreekbare rietsuiker, zijn de sofa’s vintage en wordt er gebruik gemaakt van groene energie.

Recyling

Daarnaast is McCartney geobsedeerd door recycling. Zo is haar sneaker The Loop één van de weinige sneakers, die uberhaupt gerecycled kán worden. Volgens Claire Bergkamp, director innovatie en duurzaamheid bij Stella McCartney, wordt momenteel slechts 1% van de kleding opnieuw verwerkt tot nieuwe kleding. Zelfs 73% van alle kleding wordt weggegooid of verbrand, zo blijkt uit cijfers van de Ellen McArthur Foundation. Sinds 2000 is het aantal geproduceerde kledingstukken verdubbeld, terwijl het aantal keren dat we een kledingstuk dragen, is gehalveerd.

Eigen verantwoordelijkheid

Inspiratiebron Safran Foer is op zijn beurt trouwens ook weer bewonderaar van Stella McCartney en haar werk. “Ze laat mensen zien dat het mogelijk is om verandering te creëren zonder dat we daarbij meteen onze identiteit moeten opgeven of martelaar hoeven te worden. Het enige wat we moeten doen, is nadenken over ons aandeel als consument in de ketting van oorzaak en gevolg.”

De bovenste foto komt van Stella McCartney’s instagram.

Over de schrijver