In Londen word je in de supermarkt geconfronteerd met stickers op plastic producten. Niet met de houdbaarheid van het eten, of drinken, maar met de houdbaarheid van de plastic verpakking. Het is een actie om consumenten te motiveren minder plastic te gebruiken en om recycling te bevorderen.  Plastic is namelijk ten minste houdbaar tot 2499 en dat zet je toch aan het nadenken. Iedereen, die zich druk maakt om het milieu, kan meedoen aan de actie. De stickers kun je namelijk downloaden via een speciale website, printen en vervolgens kun je los in de supermarkt.

Ten minste houdbaar tot 2499

Twee creatieve reclamemakers zitten achter dit initiatief. Gagandeep Jhuti en Joe Foale-Groves hopen dat ze met deze stickers mensen aan het denken zetten of ze het product wel echt nodig hebben. Het duurt namelijk wel 500 tot 1000 jaar voordat een stuk plastic vergaat, maar weg is het nooit. De stukjes worden gewoon steeds kleiner tot je ze bijna niet meer ziet. Grote supermarkten in England beloofden dat ze minder plastic gingen gebruiken, maar het aantal steeg juist van 886.000 ton in 2017 tot 903.000 ton in 2018.  

Ze plakten al ruim 1000 stickers vooral op kant en klaar maaltijden, frisdrank, smoothies en andere on the go producten. Ze geloven namelijk dat deze net zo makkelijk in blik of glas verpakt kunnen worden en die zijn een stuk gemakkelijker te recyclen.

Wildplakken

De initiatiefnemers voeren de actie uit zonder de toestemming van de supermarkten. Het is dus eigenlijk een soort wildplakken, maar ze beloven wel dat de stickers de producten niet beschadigen en gemakkelijk zijn te verwijderen. Ze roepen dan ook andere mensen op om mee te helpen de stickers te verspreiden. Je kunt ze downloaden via de site, printen op label papier en vervolgens kun je ze stiekem op items plakken waar jij van vindt dat ze moeten verdwijnen.

Stoppen met kopen

Plastic is overal. Niet alleen in de supermarkt, maar in alles wat je eet en drinkt. Als consument kun je beslissen om geen, of in elk geval zo min mogelijk, producten te kopen in een plastic verpakking. En deze actie blijkt daarbij te helpen. De initiatiefnemers krijgen in elk geval positieve reacties. Van consumenten dan. Wat de supermarkten ervan vinden, dat weten we niet.

Wat denk jij? Zou dit ook in Nederland moeten gebeuren?

Foto: Devon Live