Hoe krijg je genoeg eiwitten binnen? Wat als je vaak traint of een beperkt budget hebt? Hoe doen we dat met onze kinderen? Ik wil graag plantaardig proberen te eten, maar het lijkt gewoon zo … moeilijk! Want hoe kun je zonder kaas? Wanneer ik in het openbaar over de plantaardige toekomst van voedsel praat, krijg ik bijna altijd dezelfde vragen.

Zonder kaas

Meestal komen ze van mensen, die al veel lazen of hoorden over de voordelen van veganistisch eten, maar die het nog een erg grote stap vinden om het daadwerkelijk te gaan doen. Ze maken zich zorgen. Krijgen ze, zonder yoghurt bij het ontbijt, geen tekort aan vitamine B12? En blijft de vrijdagavond net zo gezellig zonder bitterballen en een kaasplankje?

Ik snap die bezorgdheid. Ook ik had jarenlang vergelijkbare vragen voordat ik uiteindelijk overging op een plantaardig dieet. Door nieuwe gerechten te leren koken en te wennen aan plantaardige vervangers voor ei, kaas en room werd ik veganistisch. Dat klinkt alsof het een ingewikkeld traject was, maar eigenlijk vond ik de overgang nou juist veel minder moeilijk dan verwacht.

Alternatieven

Er bleek gewoon plantaardige roomboter te bestaan, waarmee ik appeltaarten kon blijven bakken die hetzelfde smaakten als voorheen: wist ik veel. Wat ik ook niet wist: veganistische roerbakstukjes door de curry doen het net zo goed. Pannenkoeken kun je prima bakken zonder ei en melk (maar met amandelmelk, en een scheutje bier voor de knapperigheid). En havermelk zorgt voor een prachtige schuimkraag op je koffie.

Experimenteren

Maar, eerlijk is eerlijk: in de beginfase van mijn veganisme was niet alles altijd even makkelijk. Degenen die mijn boek Ooit Aten we Dieren kennen, weten bijvoorbeeld dat het me een beschamend aantal mislukte pannenkoeken kostte voor ik het Ultieme Recept voor de vegan variant had gevonden. En ik heb heel wat plantaardige ‘kazen’ geproefd, voordat ik er een vond die ik werkelijk even lekker vind als de smeuïge kaas die ik van koeien kende.

Tips van professionals

Mijn geluk was, dat ik voor het schrijven van mijn boek veel onderzoek moest doen naar plantaardige producten en hun makers. Ik interviewde veel experts en kwam op die manier vaak aan goede tips van ervaren planteneters. Of aan alvast geteste, dummy-proof recepten. En het goede nieuws is, dat al die adviezen nu ook beschikbaar zijn voor jou. Super handig, mocht je geïnteresseerd zijn om wat vaker plantaardig te willen eten, maar je nog wat onzeker voelt over het links laten liggen van vlees en zuivel.

De Veggie Challenge

Een tijdje geleden benaderde de organisatie ProVeg Nederland me. Zij organiseren de jaarlijkse Veggie Challenge in maart. Daarmee stimuleren ze zoveel mogelijk mensen om een maand lang minder vlees en zuivel te eten. De mensen die meedoen, ontvangen elke dag gratis boodschappentips, recepten en kookadviezen. Daarnaast is er kosteloze mentorondersteuning voor als je toch wat extra vragen hebt of op zoek bent naar persoonlijk advies. Daarmee maken ze het je makkelijk om je aan je goede voornemen te houden.

Mocht je het je afvragen: ik heb geen betaalde samenwerking met deze organisatie. Ik werd wel heel enthousiast van hun plan, omdat ik van mijn eigen lezing-ervaring weet dat veel mensen best eens een tijdje vegan willen eten, maar het niet durven. Voor al die mensen lijkt dit me een geweldige kans om het gewoon eens uit te proberen. Wedden dat het meevalt?

Op dit moment schreven al meer dan 166.000 mensen zich in. Als jij ook nieuwsgierig bent, schrijf je dan vooral in via de persoonlijke link die ProVeg voor me aanmaakte: dan kunnen we op 1 maart pannenkoekenrecepten uitwisselen!

Waar maak jij je de meeste zorgen om bij de overstap naar een plantaardig dieet? Kan ij bijvoorbeeld leven zonder kaas? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.