Het is zover: vandaag begint voor de derde keer de Nationale Week Zonder Vlees. In 2018 werd deze week bedacht door Isabel Boerdam, alias De Hippe Vegetariër, met als doel om vegetarisch eten op de kaart te zetten. En met succes, want niet alleen doen alle grote supermarkten en veel bedrijven mee, maar ook restaurants & lunchrooms participeren met de gelijktijdige Vegetarische Restaurantweek. Vlees minderen kan deze week dus heel makkelijk binnen- en buitenshuis.

Laten we voor de volledigheid nog even wat vlezige feiten voor je op een rij zetten. In Nederland eten we gemiddeld 110 gram vlees per dag, dat is iets meer dan 40 kilo per jaar. Daarmee doen we het binnen Europa overigens niet slecht, want Fransen eten bijvoorbeeld 45 kilo per persoon per jaar. Maar het kan natuurlijk veel beter. Als je een week geen vlees eet, bespaar je 76 km rijden aan CO2-uitstoot, 130 liter water en 770 gram dierenleed. Eh, dierenvlees.

De teller voor dit jaar staat nu op bijna 17.000 deelnemers. Samen besparen zij in één week 2.186.600 liter water, 1.278.320 kilometer autorijden en 12.951 kilo vlees. Kijk, en dan heb je het ergens over. Een week geen vlees eten, maakt dus een groot verschil. Maar hoe pak je zoiets aan? We vroegen 3 door Triodos Bank gefinancierde ondernemers om tips. Triodos Bank doet mee aan de Week zonder Vlees en wil daarmee mensen stimuleren om minder vlees te eten.

1. Gebruik vleesvervangers

De makkelijkste manier om minder vlees te eten, is door je vlees te vervanger met ‘vegetarisch vlees’. De schappen liggen er vol mee, dus keuze zat. Zo is de vegetarische slager bijvoorbeeld ooit begonnen. Oprichter Jaap Korteweg wilde minder vlees eten, maar miste de smaak en structuur van vlees te veel. Om dat op te vangen, ontwikkelde hij ‘vegetarisch vlees’ in alle soorten en smaken. Inmiddels zijn er vele populaire vleesvervangers op de markt. Denk aan de Amerikaanse Beyond Burger, die door vleeseters wordt beoordeeld als ‘net echt’.

zonder vlees

2. Laat je verrassen door ander eten

Je kan het ook helemaal over een andere boeg gooien, door anders te gaan koken. Met behulp van peulvruchten en noten bijvoorbeeld. “Het begint met een positieve houding naar eten en jezelf eens willen verwennen met iets anders dan je gewoon bent. Verras jezelf en oordeel pas na deze week,” zegt boer Gerjan Snippe. Hij runt een biologische boerderij in Flevoland en eet bijna geen vlees meer. “Door anders te eten wordt je lichaam anders. Ik ben zelf fitter geworden door minder vlees te eten. Dat moet je zelf ontdekken en dat begint bij openstaan.”

3. Haal je inspiratie uit diverse culturen

Leuk natuurlijk, dat anders koken dan je gewend bent. Maar hoe pak je dat aan? “In landen als India wordt heel veel met linzen en kikkererwten gekookt”, zegt Babet Zevenbergen van Vegabond in Amsterdam. Zij haalt haar inspiratie vaak uit andere culturen. “Online vind je zoveel recepten, die heel eenvoudig klaar te maken zijn. Denk aan foodbloggers als Lisa goes vegan, de groene meisjes, de happy pear en thug kitchen. Zij delen interessante informatie en heerlijke recepten. Of loop eens een veganistische winkel als die van ons binnen.”

zonder vlees

4. Experimenteer eens met verschillende groente

Je kan het je bijna niet voorstellen, maar er was een tijd dat broccoli, aubergine en paprika exotische groenten waren. Tegenwoordig koken we er bijna dagelijks mee, maar waarom zouden we niet eens wat anders uit het schap pakken? “Ik probeer mensen te verleiden meer groente te eten door een zo groot mogelijk assortiment voor in de winkel te leggen,” zegt Koen Ketelaars van Ekoplaza in Nijmegen. “Zo hebben we verschillende soorten pompoenen, aardperen, ramenas, koolraap en pastinaak. Keuze genoeg dus.” Zelf heeft hij altijd 2 verschillende soorten groenten op zijn bord liggen en zo eet hij een kilo per dag. Dat is nog eens wat anders dan de schamele 250 gram die het Voedingscentrum ons voorschrijft.

5. Haal je inspiratie van internet

Punt is natuurlijk, dat de meesten van ons niet zo goed weten wat ze dan met die aardperen of schorseneren aan moeten. Dan biedt het world wide web zoals gewoonlijke uitkomst. Check bijvoorbeeld de recepten van De Hippe Vegetariër of van Lisette Kreischer die al meerdere boeken op haar naam heeft staan, waaronder Man.Eat.Plant met stoere plantaardige recepten voor mannen.

6. Wees creatief in de keuken

Overigens hoef je je heil niet per se in onbekende of vergeten groenten te zoeken als je eens wat anders wil eten. “De biet is een hele gezonde groente waar je heel veel verschillende dingen mee kan”, zegt boer Gerjan Snippe. “We associëren het vaak met die aardse smaak uit grootmoeders tijd, maar je kan bieten bijvoorbeeld ook marineren in balsamico of er koekjes mee bakken.” Check zijn website voor recepten.

zonder vlees

7. Neem de tijd en gebruik het weekend

Dat klinkt allemaal leuk, maar feit blijft dat als je anders wilt eten dat vaak een hele omschakeling is. En dat kost tijd. “Het is belangrijk dat je de tijd neemt om (online) recepten op te zoeken en te experimenteren met koken”, zegt Babet Zevenbergen. “Daar heb je na een lange werkdag waarschijnlijk geen zin meer in, dus doe dat vooral in het weekend.”

8. Het hoeft niet perfect  

Bij veel mensen draait een verandering om ‘alles of niets’, maar dat werkt vaak niet. Als je plantaardig gaat eten, is het okay om af en toe een keer kaas te eten en als je voor het eerst minder vlees gaat eten, zullen de gerechten soms ook mislukken. “Wees niet te streng voor jezelf als het niet meteen lukt”, zegt Babet Zevenbergen daarom. Elke dag is weer een dag om met frisse moed opnieuw te beginnen.

9. Heb geduld

Geduld is een schone zaak. “Verandering kost tijd, dus blijf ook na deze week doorzetten en experimenteren met andere gerechten,” zegt Babet Zevenbergen. “Ze zeggen dat je acht tot negen keer nodig hebt om een gewoonte te veranderen”, zegt ook boer Gerjan Snippe. “Smaken veranderen, maar een week is misschien net te kort om dat voor elkaar te krijgen.”

zonder vlees

10. Houd vol

Probeer dus of je na deze week door kan gaan met het minderen van vlees, door bijvoorbeeld eens te beginnen met één vegetarische dag per week. Of twee vegetarische maaltijden per dag. Ook daarmee maak je impact. En probeer ook vooral het plezier te vinden in het ontdekken van andere smaken en anders koken. Het is een grote, avontuurlijke ontdekkingstocht, die je horizon verbreedt. Wie wil dat nou niet?

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Triodos Bank. Deze bank doet mee aan de Week zonder Vlees. Minder vlees eten, past binnen het nieuwe voedselsysteem waar de bank al jaren voor pleit, waarin geen schade aan het milieu wordt berokkend en eerlijk loon en een gezond eetpatroon worden gestimuleerd. Om die reden financieren zij ondernemingen als Ekoplaza, Vegabond en de biologische boerderij van Gerjan Snippe. 

Heb jij nog tips om minder vlees te eten? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.