In deze tijd van sociaal isolement liggen eenzaamheid, stress, angst en frustratie op de loer. En dat kunnen we er echt niet bij hebben. Ook al zijn het normale emoties in deze moeilijke tijd, ze moeten ons leven niet gaan beheersen. Je kunt met jezelf afspreken, dat je niet de hele dag, maar op vaste momenten het nieuws volgt en op social media rondhangt. Dat komt je gemoedsrust, je humeur en productiviteit ten goede. Je kunt ook je WhatsApp – of in elk geval bepaalde groepen – op mute zetten, maar daarmee kun je ook je gevoel van sociaal isolement vergroten. Wat doe je dan wel? Als ervaren thuiswerken zet ik een aantal ideeën op een rij, aangevuld met leuke manieren om je tijd in te vullen ?

Vind een ritme

Het allerbelangrijkste is om niet te streng voor jezelf te zijn en een ritme te vinden dat bij je past. Ik ben niet zo’n ochtendmens, dus sta ik nu elke dag pas om 8 uur in plaats van om 6 uur op. Mijn dag begin ik met een work-out van ongeveer een uur. Hop sportpak en schoenen aan en aan de slag. De ene dag doe ik yoga, via een ouderwetse DVD waar ik nogal aan verknocht ben, of via de Daily Yoga app. De andere dag ren ik op de loopband, doe ik een soort aerobics via REFIT, of een Just Dance work-out met een van mijn kinderen op de Nintendo. Soms sluit ik het af met een korte meditatie. Ik geloof er heilig in dat dit me de komende tijd in balans houdt, ook al heb ik meestal geen zin om het te doen. Achteraf voel ik me wel lekker, maar gek genoeg motiveert me dat de volgende dag toch niet. Het schijnt wel zo te zijn, dat als je het 28 dagen volhoudt, het in je systeem zit. Dan gaat het vanzelf.

Mediteer

Meditatie is niet alleen effectief tegen stress, maar ook tegen eenzaamheid, zo ontdekte J. David Creswell. Deze assistent-professor in psychologie bij Carnegie Mellon ontdekte dat met name ouderen steeds vaker last krijgen van eenzaamheid en hierdoor ook gezondheidsproblemen ontwikkelen. Het stimuleren van sociale netwerken had geen positieve uitwerking op deze ouderen, maar meditatie had dat wel. Het vergroot het gevoel van verbondenheid. Daarnaast heeft het een positief effect op je immuuncellen en dat is iets dat we nu zeker kunnen gebruiken. Wil je beginnen met mediteren en heb je wat hulp nodig? Lees dan dit artikel.

Aan het werk

Na het sporten, dwing ik mezelf om niet op mijn telefoon te kijken. Voordat  je het weet, zit je met een mailtje alweer midden in je werk heb je om 4 uur nog steeds je sportkleren aan. Ik ga douchen, kleed me aan en ga ontbijten. De valkuil van veel thuiswerkers is dat je zo ongestoord werkt – tenzij je net als ik kinderen hebt – dat je vergeet te lunchen. Spreek daarom een tijd met jezelf af dat je pauze houdt. Geef jezelf wel wat slack om uit te lopen, mocht je echt lekker bezig te zijn. Lunch lekker en zonder telefoon, Ipad of andere technologie. Ik ben zo klaar met alle Corona grappen, dat ik zelfs geïrriteerd raak door de mensen die ze blijven versturen. Niet goed voor mijn humeur dus. Soms ga ik na de lunch weer aan het werk, of ik ga iets leuks doen met mijn kinderen, die klaar zijn met school. Dan werk ik ’s avonds nog een paar uur in alle rust.

Mijn kinderen weten inmiddels ook wanneer ze me mogen storen en wanneer ze me met rust moeten laten. Tenzij het huis in de fik staat, of iemand bloedt, natuurlijk. Dat is bij ons de gouden regel. Ik heb wel duidelijke afspraken met ze gemaakt, wat ze wel en niet mogen doen, want voordat je het weet staat je zesjarige pannenkoeken te bakken. Via de site en social media kanalen van My Daddy Talks vind je leuke en nuttige tips.

Eet goed en leer iets nieuws

Gebruik deze tijd als iets positiefs. Je hebt geen reistijd van en naar je werk, geen afspraken met vrienden, geen sport voor de kinderen, dus je houdt zeeën van tijd over. Gebruik die tijd om goed voor jezelf te zorgen en iets nieuws te leren. Kook nieuwe recepten, start een moestuin, verdiep je in een plantaardige levensstijl, maak eens een ontbijt voor jezelf of je familie alsof je in een hotel bent, of deel elke dag een recept met je vrienden en kijk wie de mooiste foto’s maakt. De smaak is helaas niet te vergelijken, maar het motiveert wel.

Daarnaast kun je ook met een hobby beginnen. Ik heb zelf al heel lang een Udemy tekencursus in mijn inbox staan, waar ik nooit verder in ben gekomen dan de eerste twee lessen. Terwijl ik het echt leuk vond om te doen. Op de website vind je trouwens een enorm aanbod van cursussen. Voor ieder wat wils. Genieten mag namelijk! Je kunt ook kiezen voor een andere oplossing. De Open Universiteit organiseert de online cursus klimaatwinnaars (waar hetkanWEL er een van mag weggeven),  maar heeft ook een groot aanbod van andere opleidingen?

Je kunt ook best een beetje lummelen, een dagje digitaal detoxen (in het weekend), of een Netflix serie kijken. Wil je kwaliteitsfilms kijken, dan kun je nu gratis kennismaken met Cinetree, of IDFA documentaires. Ik word er zelf wel altijd een beetje obsessief van, maar misschien heb jij jezelf beter onder controle.

Online kun je ook verschillende musea bezoeken. Zo kom je nog eens ergens.British Museum, Londen, Guggenheim Museum, New York, Musée d’Orsay, Paris, National Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul, Pergamonmuseum, Berlijn, Gallerie degli Uffizi, Firenze of het Rijksmuseum, Amsterdam. 

Onderhoud contact met anderen

Of je nou alleen thuis zit, of in een overvol huis; houd contact. Vooral met mensen die alleen zijn. Bel regelmatig om even te checken hoe het met je geïsoleerde familieleden of vrienden gaat. Met mijn vriendinnen die ook thuiswerken, organiseer ik af en toe een Skype-koffie-of-borrel moment, of via de app Houseparty. Dan kunnen we een beetje grappen maken en de dag doorspreken. We gaan nu de boekenclub weer in het leven roepen, zodat we allemaal iets leuks lezen en er daarna over kunnen praten. Dat kun je natuurlijk ook met je moeder of oma doen. Als je een beetje dezelfde smaak hebt natuurlijk, want anders kan het nogal een opgave zijn.

Je kunt ook in contact blijven met anderen door online spelletjes te spelen. Zo was een paar jaar iedereen verslaafd aan WordFeud, maar je kunt ook kiezen voor SongPop2, Would you rather, or Heads-up. Zo blijf je bezig en heb je contact met anderen.

Doe iets liefs voor een ander

Nederland is de laatste weken overspoeld door lieve mensen, die nog lievere dingen doen voor anderen. Boodschappen voor je buurvrouw, een regelmatig telefoontje aan iemand die alleen is, de hond uitlaten van iemand die in de risicogroep zit of koken voor mensen in de zorg. Helaas moeten we nu allemaal binnen blijven en wordt dat ook lastiger. Ik zag nu al een aantal oproepen voorbij komen voor mensen, die kaartjes willen sturen aan mensen in verzorgingshuizen. Zo krijgen ze post, die ze een hart onder de riem steekt. Je kunt je vast aansluiten bij iemand die dit bij jou in de buurt organiseert. Anders kun je gebruik maken van Omapost, die nu een speciale Corona actie organiseren.

Heb je nog aanvullende tips? Laat het ons weten!