In Nederland zijn er zo’n 850.000 vegetariërs en 121.000 vegans en daar komen steeds meer mensen bij.  Ze kiezen voor deze levensstijl uit principe, omdat ze geen dieren willen eten, voor het milieu, of omdat ze zich er lichamelijk beter door voelen. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk. Er zitten veel voordelen aan een vegetarische levensstijl en vegetarisch eten wordt steeds gemakkelijker. Er zijn heerlijke vleesvervangers, duizenden recepten, die je inspiratie kunnen geven en ook in restaurants is er volop keuze. Dat zijn zo veel voordelen, dat we ze voor je op een rij zetten.

Je veroorzaakt geen dierenleed

In Nederland werden er in 2017 in alle slachthuizen samen 641.163.900 dieren geslacht. Dat zijn er zo veel, dat kun je je niet eens voorstellen. Als je vlees eest, eet je gemiddeld 1167 dieren in je leven. Nog los van de vis en schelpdieren. Stop je met vleeseten, dan weet je dus hoeveel levens dat spaart.

Het is beter voor het milieu 

De veehouderij veroorzaakt wereldwijd 14,5 procent van alle broeikasgassen, die vrijkomen door menselijk handelen. Een koe stoot net zo veel broeikasgassen uit als één auto, die anderhalf keer de aarde rondrijdt. Daarnaast is er voor elke kilo vlees ontzettend veel water en voer nodig. Zo’n driekwart van alle landbouwgrond op de wereld wordt gebruikt voor de productie van veevoer.  Veel efficiënter is als we die grond gebruiken om mensen te voeden.

Je krijgt meer voedingsvezels binnen

In Nederland zijn er nog steeds veel mensen, die dagelijks te weinig voedingsvezels binnen krijgen. Helemaal als je een vet en eiwitrijk voedingspatroon hebt. Voedingsvezels zitten vooral in groente, fruit, noten etc. en ze spelen een belangrijke rol bij de spijsvertering. Aanbevolen wordt om 250 gram groente en 2 stuks fruit op een dag te eten. En dat is best veel. Als je stopt met het eten van dierlijke producten, ga je dit vervangen door vezelrijke producten.

Vitamines, mineralen en cholesterolgehalte 

Als je meer groenten en fruit eet, krijg je ook meer vitamines en mineralen binnen, maar een vegetarische levensstijl is ook beter voor je cholesterol. Je kunt cholesterol verdelen in 2 groepen, namelijk HDL (gezond) en LDL (ongezond). Hierin moet een goede balans zijn, waarbij je HLD verhoogt wordt en je LDL verlaagt en steeds verder afneemt. Een gezond voedingspatroon met veel variatie, iets wat je goed kunt bereiken met een vegetarische leefstijl, draagt hieraan zeker aan bij.

Genoeg variatie mogelijk

Soms denken mensen dat stoppen met vlees eten moeilijk is, omdat je heel anders moet gaan koken. Ze zijn bang dat het eten eentonig wordt, maar niets is minder waar. Je kunt voor de ‘gemakkelijke’ weg kiezen en vlees simpelweg vervangen door een vleesvervanger, maar als vegetarische blogs volgt, zie je dat je eigenlijk elk gerecht ook vegetarisch, of vegan, kunt maken. Er zal een wereld voor je open gaan met het gebruiken van heerlijke groente, fruit, nootjes, pitten, zaden, kruiden en andere lekkernijen uit de natuur.

Het is goedkoper

Als je gewend bent om biologisch vlees te eten, dan zul je zien dat een vegetarische levensstijl ook geld bespaart. Vleesvervangers zijn over het algemeen wel duurder dan een stukje plofkip, maar als je zelf in de keuken creatief aan de slag gaat, dan zul je zeker goedkoper uit zijn.

Stimuleert de vetverbranding

Hiervoor is niet per definitie een vegetarische leefstijl nodig, maar er zijn wel degelijk goede vegetarische oplossingen om de vetverbranding te verhogen. Dit realiseer je door dagelijks meer groente en fruit te eten. Je kunt dit onbeperkt eten, zonder dat je er dik van wordt. En ze bevatten gezonde voedingsstoffen, vitamines en mineralen. Je krijgt dus alles binnen wat je nodig hebt, en stimuleert tegelijkertijd de vetverbranding. En ben je bang dat je niet genoeg eiwitten binnen krijgt? Dat is nergens voor nodig.

Flexitarier

Voor sommige mensen is het toch lastig om helemaal zonder vlees, vis of dierlijke producten te eten. Dan kun je ervoor kiezen om flexitariër (waarbij je een paar dagen per week vegetariër bent, en de rest van de week gewoon wel vlees, vis en dierlijke producten eet), of flexi vegan te worden. En heb je wat inspiratie nodig…recepten kun je hier vinden.