We zijn massaal aan het consuminderen, bleek uit een enquete onder jullie, onze lezers. 66% kocht in de afgelopen weken veel minder spullen, omdat jullie minder nodig hebben of geld willen besparen. 80% kocht zelfs helemaal geen nieuwe kleding. Een goede ontwikkeling voor de toekomst, maar gaan we het ook volhouden?

In uitgestorven winkelstraten en woonboulevards zijn de meeste winkels gesloten, maar online kun je nog steeds je slag slaan. Met kortingen, acties en razendsnelle service proberen winkels je alsnog te verleiden om nieuwe kleren, elektronica, of tuinspullen te kopen, maar uit cijfers van onze enquête over ons koopgedrag, blijkt dat maar in beperkte mate te lukken. We zetten een aantal cijfers voor je op een rij.

66% koopt nu minder spullen

Van onze lezers kocht 66% in de afgelopen weken minder spullen. Daar hadden we verschillende redenen voor. We hebben nu minder nodig (51%), willen geld besparen (11%), of maken ons zorgen om de economie (4%). 20% kocht hetzelfde als normaal, maar een aantal gaf daarbij wel aan, dat dit normaal gesproken ook heel weinig is, of vooral tweedehands.

11 % veranderde zijn of haar koopgedrag om een andere reden. Sommige lezers kochten meer, omdat ze deze periode bijvoorbeeld gebruiken om in huis te klussen of lokale ondernemers willen steunen. Of juist minder, omdat ze normaal vooral via Marktplaats kopen en dat nu niet willen. Slechts 4% van de mensen die de enquête invulden, is meer gaan kopen.

Wat kochten we dan wel?

Om ons huis gezellig te maken, bleek 43% wel bloemen en planten te kopen. Meubels, woonaccessoires (6%) en witgoed (4%) worden even overgeslagen. Tuinspullen (15%) en elektronica (14%) hadden we wel nodig. 26% kocht helemaal niets en 28% kocht andere spullen, zoals cosmetica, bruisballen voor in bad, boeken en/of E-books, puzzels, medische hulpmiddelen, keukenapparatuur, een yoga matje of andere sportspullen, een tondeuse, handdoeken, of gereedschap.

82% kocht geen kleding in de afgelopen weken

Van onze lezers kocht 82% helemaal geen kleding in de afgelopen weken. 15% kocht 1 tot 5 kledingstukken, 1% kocht meer dan 5 kledingstukken en 2% kocht kleding voor een ander. Je kunt het kinderen natuurlijk niet verbieden om te groeien.

De ING liet weten, dat we landelijk sinds 12 maart 75% minder kleding en schoenen kopen. Dat is iets minder dan het percentage hetkanWEL lezers, maar wel echt een gigantisch aantal. De vraag is alleen: wat betekent het? Is onze koopzucht gestild, omdat we nieuwe kleding toch aan niemand kunnen laten zien? Bereiden we ons voor op zware financiële tijden? Of hebben we bijzondere, ongebruikte, schatten in onze kledingkast gevonden, die ons net zo veel plezier geven als nieuwe kleding.

Allemaal aan het opruimen

Dat laatste zou goed kunnen, want blijkbaar hebben we massaal onze kledingkast uitgemest. Zo fanatiek zelfs, dat kledinginzamelaar vragen om oude kleding voorlopig niet in te leveren. De opslag ligt vol en tweedehandswinkels nemen geen nieuwe kleding meer aan. Dat opruimen is natuurlijk een positieve ontwikkeling, maar wat gebeurt er na de corona-crisis? Gaan we dan genieten van onze overzichtelijke kledingkast, of juist alles inhalen?

Gaan we dit ‘nieuwe koopgedrag’ vasthouden en welke kansen biedt deze crisis voor de toekomst?  Daar hadden onze lezers ook wel ideeën over.

Consuminderen is een kans voor de toekomst

Vooral blijvend consuminderen zien we als een kans voor de toekomst, maar ook willen we onthaasten en bewuster leven. We zien ook kansen om juist nu het economische systeem te veranderen, waaronder de herwaardering van vitale beroepen en om anderen te helpen. Het basisinkomen werd ook een aantal keer genoemd als kans. Net als het veranderen van het landbouwsysteem en het stimuleren van de lokale economie.

Eigenlijk roept dit onderwerp de volgende vraag op: houden we dit koopgedrag straks ook vol en blijven we consuminderen? Of gaan we het inhalen? We zijn heel benieuwd naar jouw ideeën hierover.