Er zijn veel mensen, die de wereld een beetje mooier willen maken, maar niet altijd weten waar ze moeten beginnen. Ron van den Akker en Spencer Heijnen namen die drempel weg, toen ze CollAction startten. CollAction is een ‘crowdacting’ platform waarop mensen gezamenlijk duurzame uitdagingen aan kunnen gaan. Denk aan 3 maanden geen nieuwe kleding kopen, 2 maanden geen plastic gebruiken of gezamenlijk overstappen naar een duurzame energieleverancier of bank. Ron vertelt ons over het platform en over hun eigen project Slow Fashion Season 2020.  

Een relevant project

 “Vijf jaar geleden ontmoette ik Spencer Heijnen. We hadden direct een klik. We wilden allebei onze talenten inzetten voor een project, dat relevant was voor de wereld.  Op dat moment wisten we nog niet hoe dat project eruit moest zien, maar we beloofden elkaar op te zoeken als een van ons een goed idee had.”

In actie komen

“Dat idee kwam vrij snel. Het was de tijd dat petitie- en crowdfundingplatforms volop in ontwikkeling waren. Net als bedrijven, zoals Groupon, waar je gezamenlijk producten kon inkopen. Groupon was natuurlijk niet duurzaam, meer ‘samen voor ons eigen’, maar het concept was interessant.  Petitieplatforms hadden een rol, maar stoppen bij online handtekeningen. Crowdfunding ging vooral om geld ophalen, terwijl wij vooral geïnteresseerd waren in collectieve actie.”

Een druppel op een gloeiende plaat

“Spencer en ik waren er allebei van overtuigd, dat de meeste mensen het beste voor hebben met de wereld, maar daar niet altijd naar handelen. Je hebt toch snel het gevoel dat je acties een druppel op een gloeiende plaat zijn. We verbaasden ons ook over onze eigen keuzes. Ik at bijvoorbeeld geen vlees, maar wel zuivel. En ook ging ik met het vliegtuig op vakantie. Waarom was dat toch? Zou het anders zijn, als we met een grote groep mensen zouden besluiten niet meer te vliegen? Dan had je een stok achter de deur. Zo kwamen we op het concept wat we “crowdacting” hebben genoemd en zijn een bijbehorend platform gestart. Dit platform noemden we CollAction.”

Slow Fahion Season

“Iedereen kan op CollAction.org een gezamenlijke actie starten. De initiatiefnemer kan vervolgens mensen mobiliseren om mee te doen. Zelf zijn we in 2018 Slow Fashion Season gestart. We vroegen mensen om de hele zomer helemaal geen nieuwe kleding te kopen.  Mensen kopen gemiddeld zo’n 50 kledingstukken per jaar en de milieu impact daarvan is enorm. Je kunt net zo makkelijk tweedehands kleding kopen en kleding ruilen, lenen of items laten vermaken. Het idee sprak aan, want vorig jaar deden bijna 15.000 mensen deden mee.”

Bewuste kledingkeuzes maken

“Dit jaar organiseren we het voor de derde keer. Ons target is nu 25.000 deelnemers en de insteek is een beetje anders dan vorig jaar. We roepen mensen op om van 21 juni tot en met 21 september, bewuste kledingkeuzes te maken. Het idee is dat je minder koopt, je kleding ruilt, kiest voor tweedehands en -als je iets nieuws koopt- kiest voor een duurzaam merk. De merken hebben het zo hard te verduren door de Corona crisis en we willen juist dat deze merken de crisis overleven.”

Verander je mindset

“We weten natuurlijk niet wat mensen na het Slow Fashion Season gaan doen, maar als je een tijdlang heel bewust andere keuzes maakt, zet het je wel aan het denken. Je krijgt een andere mindset. En daar gaat het om.”

Bij hetkanWEL denken we dat de huidige situatie deelname aan het Slow Fashion Season gemakkelijker zal maken. Uit onderzoek onder onze lezers bleek, dat 80% de afgelopen weken helemaal niets nieuws heeft gekocht. Laten we die trend dus gewoon voortzetten. En heb je daar een stok achter de deur voor nodig? Doe dan mee aan Slow Fashion Season via deze link. Wil je de andere projecten bekijken, of zelf een project staten? Check dan CollAction.org.