We schreven het al eerder: in Nederland ligt de focus in ons dieet vaak op koolhydraten (muesli, brood, koekjes, pasta). We halen de door het Voedingscentrum voorgeschreven dagelijkse hoeveelheid groente van 250 gram per dag amper. En dat terwijl er tot 800 gram groente per dag gezondheidsvoordelen te behalen zijn. Denk aan een minder ontstekingen, een gunstige bloedsuikerspiegel en meer energie. Een tijdje geleden begon ik daarom met groene smoothies in de ochtend, voor meer groente. En daar voeg ik sinds kort Green Juice van Nutribites aan toe. Gewoon om te kijken wat het effect is. 

Dag 1: de smaak van Green Juice

De Nutribites Green Juice is één van de bekendste groene poeders van Nederland. Het zit tjokvol groente, fruit, kruiden, groene thee en probiotica. Denk aan ingrediënten als broccoli, boerenkool, spinazie, tarwegras, granaatappel, bloemkool, spirulina, chlorella en erwten (om er maar een paar te noemen). Het komt in potten van 300 gram en heeft een handig maatschepje waarmee je in één handige beweging de nodige groente naar binnen lepelt.

Omdat ik het eerst echt wil proeven, drink ik het als een juice, aangelengd met water (en dus niet in mijn groente smoothie). Om eerlijk te zijn, is de smaak even wennen. De spirulina en chlorella hebben een ietwat overheersende smaak en het is niet zoet, zoals bijvoorbeeld bij een fruit juice. Maar goed: prima te doen.

Dag 2: een nieuwe gewoonte

Ook vandaag neem ik de Green Juice weer met water om te kijken of mijn smaakpapillen al een beetje gewend zijn aan al dat groens. Het duurt tenslotte even voordat je een nieuwe gewoonte hebt ontwikkeld, dus je moet niet te snel opgeven. Ik vul een glas (medium tot groot) en voeg een schepje poeder toe. Het mengt best snel na een beetje goed roeren en omdat ik weet wat me te wachten staat, vind ik zo’n green juice prima deze ochtend. Toch meng ik het morgen ‘gewoon’ door mijn smoothie.

Dag 3: de groene groente smoothie

Vandaag meng ik een schepje poeder door één van mijn favoriete groene smoothie recepten. Het maakt mijn smoothie iets donkerder van kleur en ik proef nog steeds de spirulina, maar dat is prima. Ik proef namelijk ook gewoon de banaan, die ik door mijn smoothie heb gedaan. En ook als smoothiebowl, met pitten, zaden en kokos, is het een prima smaakcombi. Dit is voor mij een ideale manier om nog meer groente binnen te krijgen: gewoon een schep green juice door mijn groente smoothie. Kijken of ik ook het effect op mijn gezondheid merk.

Dag 4: meer energie

Samen met de groente en fruit uit de smoothie geeft de green juice een explosie aan gezonde voedingsstoffen. Het kan psychisch zijn, maar ik heb het idee dat ik hierdoor vol energie aan mijn dag begin (die koude douche in de ochtend helpt natuurlijk ook). Sowieso merk ik, dat het eten van een salade of een maaltijdsoep (in plaats van brood), geen beruchte after-lunch of after-dinner dip meer krijg. En daar word ik dan weer blij van.

Dag 5: door de maaltijd

Op mijn tocht naar meer groente per dag (ik denk dat ik de 800 gram, verdeeld over drie maaltijden, bijna haal) heb ik besloten dat ik vandaag eens een keer ga koken met de green juice. Dat schijnt namelijk ook te kunnen. Homemade wraps bijvoorbeeld (met kikkererwtenmeel). Ook hier is de smaak door het groene poeder iets anders, maar niet vervelend. Dus ik zie mogelijkheden. Door de soep bijvoorbeeld. Of door een quiche.

Dag 6: spijsvertering

Spijsvertering is altijd een dingetje en hoewel de vezels van volkoren  producten daar natuurlijk goed voor zijn, zijn het juist de vezels van groente die je een eind op weg helpen. Ik weet niet of het mijn dagelijkse portie extra groente is of de Green Juice, maar mijn darmen worden er blij van. En als mijn darmen blij zijn, dan ben ik dat ook. Niet voor niks worden je darmen (met al die microben) ook wel je tweede brein genoemd.

Dag 7: een goed gevoel na 1 week

Na een week Nutribites Green Juice te hebben genomen, ben ik om. In die zin: om echt effect te meten, moet je het natuurlijk langer gebruiken, maar ik wil het dus best langer gebruiken. Ik heb meer energie, mijn spijsvertering gaat beter en ik merk dat mijn huid er ook wel bij vaart. Dat kan natuurlijk ook komen, omdat ik mijn stinkende best doe om 800 gram groente per dag te eten (wat ik echt niet haal, maar dit groene goedje helpt me goed op weg.

Hoeveel groente eet jij per dag? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.