De naam zoete aardappel doet misschien vermoeden dat deze aardappel veel meer suikers bevat dan de gewone vertrouwde aardappel. Toch is de zoete aardappel het gezondere alternatief voor de gewone aardappel en is het beter geschikt voor mensen die op hun gewicht willen letten. We zetten de gezondheidsvoordelen van zoete aardappel voor je op een rij. 

Verschil met de gewone aardappel

De gewone aardappel behoort tot de nachtschadefamilie, net zoals tomaten, rode en groene paprika en aubergine. Zoals de andere groenten uit de nachtschadefamilie bevat gewone aardappel een giftig stofje: de alkaloïde solanine. Als je gevoelig bent voor solanine dan kan je hier pijnklachten van krijgen. De zoete aardappel behoort niet tot de nachtschadefamilie en is daardoor voor iedereen goed verdraagbaar zonder dat dit klachten veroorzaakt.

De zoete aardappel bevat 18 gram koolhydraten per 100 gram en de gewone aardappel 20 gram. Het belangrijkste verschil is echter het type koolhydraten. De zoete aardappel bevat meer complexe koolhydraten dan de gewone aardappel. Dit betekend dat de koolhydraten trager omgezet worden in glucose. Hierdoor krijg je een meer gelijkmatige afgifte van glucose aan de bloedbaan. De bloedsuikerspiegel blijft hierdoor beter stabiel waardoor het lichaam minder insuline hoeft aan te maken.

Gezondheidsvoordelen zoete aardappel

Zoete aardappels zijn zo gezond,  dat sommigen claimen dat ze een superfood zijn. De zoete aardappel is dan ook rijk aan vitamine A, vitamine C, antioxidanten en bevat veel heilzame voedingsvezels.

1. Goede beschermer tegen vrije radicalen

Zoete aardappel is rijk aan antioxidanten. Deze beschermen de cellen tegen vrije radicalen. Hiermee wordt het risico op chronische ziekten lager. Bovendien wordt het verouderingsproces vertraagd. Er zitten meerdere soorten antioxidanten in zoete aardappels: bètacaroteen, chlorogeenzuur, scopoletine, umbelliferon en esculetine. In paarse zoete aardappels vind je de hoogste concentraties van deze antioxidanten. De antioxidanten in zoete aardappels zijn nog sterker dan die van blauwe bessen.

2. Goed voor het darm microbioom

Zoete aardappels bevatten 50% meer voedingsvezels dan gewone aardappelen. Ze bevatten een mooie mix van oplosbare en niet-oplosbare vezels, zoals pectine. Het voordeel van pectine is dat het een gel-achtige laag aan de binnenwand van de dunne darm vormt. Door deze laag wordt de opname van glucose uit de voeding vertraagd en blijft de bloedsuikerspiegel beter stabiel. Bijkomend voordeel van vezelrijke voeding is dat het verzadigingsgevoel wordt verhoogd. Hierdoor zit je eerder vol en duurt het langer voordat je weer trek krijgt.

De niet-oplosbare vezels in zoete aardappel zijn voeding voor de goede bacteriën die in de dikke darm leven. Goede bacteriën zorgen ervoor dat slechte bacteriën, schimmels en gisten niet gaan woekeren in de darmen. Ze zorgen voor een natuurlijk evenwicht tussen de goede en de slechte bacteriën en dragen zo bij aan de darmgezondheid en spijsvertering.

3. Ontstekingsremmend

Zoete aardappelen zijn rijk aan vitamines, mineralen, spoorelementen, antioxidanten en bioactieve stoffen. Eén van deze vitamines is choline. Choline is een halfvitamine uit het vitamine B-complex. Het is een stof die het lichaam in slechts geringe hoeveelheden zelf kan aanmaken. Deze stof is o.a. belangrijk voor de hersenen en het goed functioneren van het geheugen. Choline vermindert de chronische ontstekingsreacties in het lichaam. Zo wordt het risico op chronische ziekten verlaagd. Choline zit ook in lever, ei, groene bladgroenten en bonen.

4. Stabiele bloedsuikerspiegel

Zoete aardappels dragen bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel. Dit is gunstig omdat hiermee het risico op chronische ziekten zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten en obesitas kleiner wordt. Ook als je wilt afvallen of op gewicht wilt blijven is een stabiele bloedsuikerspiegel goed.

Het is de combinatie van de complexe koolhydraten en de vezels die zorgen voor de trage afgifte van glucose. Dit is ook bijzonder gunstig voor mensen met diabetes type 2. Voor deze groep mensen vormen zoete aardappelen een verantwoord alternatief voor de gewone aardappel.

5. Rijk aan magnesium

Een van de gezondheidsvoordelen van zoete aardappel is dat het een goede bron van magnesium is. Dat  mineraal magnesium wordt voor ongeveer 700 lichaamsprocessen gebruikt. Zo is het bijzonder goed voor mensen die last hebben van chronische stress of een angststoornis of die slaapproblemen hebben. Een tekort kan zorgen voor insomnia, stemmingswisselingen en zelfs depressies. Magnesium is trouwens ook belangrijk voor het voorkomen van spierkrampen.

6. Goed voor de ogen

Zoet aardappel is gigantisch rijk aan vitamine A. Deze vitamine komt met name voor in oranje groenten zoals wortels en oranje paprika. Bij een tekort aan vitamine A kan er permanente schade aan de ogen ontstaan. Met een paar happen zoete aardappel heeft je lichaam weer voldoende binnen. Om de opname van vitamine A te bevorderen is het goed om zoete aardappel in combinatie met iets vets te eten. Dit omdat vitamine A een in vet oplosbare vitamine is.