De kans is groot dat je een lijstje hebt met favoriete duurzame kledingwinkels, maar hoe zit dat als je online shopt? De transparantie in de mode-industrie is soms ver te zoeken. Precies om die reden sloegen datascience-bureau Amsterdam Data Collective (ADC) en duurzame zoekmachine Project CeCe de handen ineen. Ze ontwikkelden een plug-in die checkt of een kledingmerk duurzaam is.

Project CeCe verzamelt duurzame modemerken op één plek. De merken die in de zoekmachine verschijnen zijn eerst uitgebreid onderzocht en gecontroleerd op ethiek en duurzaamheid. Al deze informatie gebruikt ADC voor de plug-in ‘Goodbase’. Online duurzame kleding shoppen is daarmee een stukje makkelijker geworden. Je kan de plug-in activeren in je Chrome-browser. Daarna zie je op (bijna) elke website de beoordeling op het gebied van duurzaamheid. En dat is natuurlijk best handig in coronatijd.

Maar hoe werkt dat dan?

De plug-in werkt op basis van een algoritme. Hij leert naar welke pagina’s en woorden op de website van een kledingmerk hij moet zoeken. Op basis daarvan bepaalt hij of een merk duurzaam is of niet. Hoe meer merken de plug-in beoordeeld, hoe beter en betrouwbaarder ‘ie wordt. ‘Zelflerend’ noemen ze dat. Handig!

Plant een boom

Als je dan toch aan het online shoppen bent, kan je ook direct de plug-in Browsy installeren. Die checkt niet het duurzaamheidsgehalte van een website, maar doét wel duurzaam. Als je een online aankoop doet bij een bedrijf waarmee Browsy samenwerkt, ontvangt Browsy een klein percentage. Tachtig procent van dat percentage gaat naar stichtingen die wereldwijd bomen planten. Win-win.

Wat vind jij van deze online initiatieven? Gebruik je het of ben je van plan dat te doen? Laat het ons weten in een reactie!