Vorige week vertelden we je dat Ikea en Zalando in de tweedehands markt stappen. Het nieuws werd goed ontvangen. En nu springt ook Levi’s in dit gat. Het jeansmerk introduceert ‘Levi’s Secondhand’ en gaat tweedehands denim verkopen. Wat houdt het in?

Een tweede leven

Iedereen kan het verschil maken, maar als grote merken goed omgaan met het milieu zijn we bij hetkanWEL ook heel blij. Eén van die merken is Levi’s. Onder de noemer ‘Levi’s Secondhand‘ kan iedereen zijn of haar oude spijkerbroek of -jas een tweede leven geven door het in te leveren bij deelnemende winkels.

Recycling of doorverkoop

Het lijkt erop dat dit nieuwe initiatief vooralsnog eerst uitgerold wordt in de Verenigde Staten, maar het werkt als volgt. Iemand die een item inlevert, krijgt een tegoedbon die gebruikt kan worden bij een volgende aankoop. Items die nog goed genoeg zijn worden schoongemaakt, gesorteerd en aangeboden op de website van Levi’s. Een spijkerbroek of -jas die té versleten is wordt gerecycled.

Beter voor het milieu

“Met het kopen van een tweedehands denim bespaar je ongeveer 80% CO2-uitstoot en iets meer dan een halve kilo afval. Als we dit opschalen, begint dat echt op te tellen”, laat Jen Sey, hoofd marketing bij Levi’s, weten tegenover Vogue. Een andere berekening: wereldwijd lopen consumenten ruim 350 miljard euro aan waarde mis, omdat ze kleding weggooien dat nog door anderen gedragen kan worden. Door de levensduur van een kledingstuk te verlengen met negen maanden, kan de koolstof-, afval- en watervoetafdruk met 20-30% verminderd worden.

Sey: “We willen van Levi’s Secondhand een tweede natuur maken. Deze lancering is de eerste stap, maar niet de laatste.” Het merk experiment met gerecyclede en geregenereerde vezels en lanceerde een gewatteerde jas, gemaakt van gerecyclede plastic flessen, afgedankt polyester en synthetisch afval.

Wat vind jij van de verkoop van tweedehands denim? Laat het ons hieronder weten in een reactie!