Onze jongeren zijn de toekomst van onze maatschappij. Een uitspraak die je vast wel vaker hebt gehoord en je misschien wel een beetje cliché vindt klinken. Maar er zit zeker een kern van waarheid in. Daarom is het des te belangrijker om ervoor te zorgen dat jongeren zich bewust zijn van de sociale- en milieugevolgen van hun koopgedrag. Om te onderzoeken hoe bewust jongeren zich hiervan zijn heeft Motivaction International B.V. in opdracht van CNV Internationaal een onderzoek afgenomen naar het bewustzijn van jongeren tegenover eerlijke kleding. Het blijkt dat de wil er is om eerlijke kleding te kopen. De resultaten vragen om actie, jongeren hebben behoefte aan meer informatie over eerlijke kleding.   

 Uitkomsten onderzoek CNV Internationaal

Uit het onderzoek is gebleken dat jongeren graag meer eerlijke kleding zouden willen kopen, maar niet goed weten hoe ze dit moeten aanpakken in de praktijk. Dit onderzoek is afgenomen onder 526 jongeren van 16 tot 30 jaar. Het laat zien dat de wil tot het kopen van eerlijke kleding nog niet altijd te zien is in het koopgedrag van jongeren, maar ik denk dat we trots kunnen zijn dat de intentie er is. Een belangrijke uitkomst is dat er wordt aangegeven dat jongeren te weinig kennis hebben om eerlijke kleding te kunnen herkennen (56%) en dit laat de behoefte aan meer informatie over dit onderwerp zien.

Alles Heeft Zijn Prijs

Driekwart van de jongeren geeft aan graag meer informatie over eerlijke kleding te krijgen. Om dit aan te pakken heeft CNV Internationaal de campagne ‘Alles Heeft Zijn Prijs’ gelanceerd. Onderdeel van deze campagne zijn Eerlijke Kledingroutes, momenteel zijn deze al beschikbaar voor Utrecht en Apeldoorn. Naast deze campagne biedt CNV Internationaal ook pakketten aan om jongeren meer te leren over eerlijke kleding. Op de website is er een lespakket voor docenten van het middelbaar onderwijs en MBO te vinden. Maar ook voor leerlingen in het basisonderwijs is er een spreekbeurt- en werkstukpakket beschikbaar. Want zoals we allemaal weten, jong geleerd is oud gedaan (nu we het toch over cliché uitspraken hebben).

Hoe kun je weten welke kledingmerken eerlijk en duurzaam zijn?

Voor we op deze vraag ingaan is het natuurlijk van belang om even stil te staan bij wat eerlijke kleding inhoudt, dit is namelijk iets wat 54% zich afvraagt. Eerlijke kleding houdt in dat het merk haar verantwoordelijkheid neemt en zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden. Een andere vraag die naar voren kwam in het onderzoek is hoe je kunt weten welke kledingmerken eerlijk (64%) en duurzaam (53%) zijn en welke niet. Daar kunnen we je bij helpen. Met deze tips weet jij in een oogopslag of een kledingmerk eerlijk en duurzaam is:

1. Hier koop je eerlijke & duurzame kleding

HetkanWEL heeft een overzicht gemaakt van duurzame webshops en kledingwinkels in Nederland. Van tweedehands online kleding shops tot duurzame kleding per regio, genoeg opties!

2. Good on You

Een hele handige app om op je telefoon te hebben is Good on You. Deze app kan je voor veel merken vertellen hoe goed zij scoren op het gebied van arbeid, milieu en dieren. De app legt uit wat een merk doet omtrent bijvoorbeeld eerlijke lonen en goede arbeidsomstandigheden. Op basis van deze drie factoren geven ze een score op een schaal van één tot vijf. Als je in de winkel staat en je wilt weten of dit eerlijke en duurzame kleding is, kan je de app er snel bij pakken om het in een oogopslag te weten te komen!

3. Project CeCe

Een andere manier om duurzame en eerlijke kleding te kopen is via de zoekmachine Project CeCe. Recentelijk heeft Project CeCe samen met het datascience-bureau ADC ook de plug-in Goodbase gecreëerd zodat je heel gemakkelijk kan zien hoe een website wordt beoordeeld op het gebied van duurzaamheid en eerlijkheid.

Let jij erop bij kleding shoppen of een kledingmerk eerlijk en duurzaam is? Laat je tips achter in de reacties, we zijn erg benieuwd!