Die ene week in de maand. Iedereen, man en vrouw, weet meteen waar je het over hebt als je dat cryptische zinnetje laat vallen in een gesprek. En toch blijft menstruatie een kwestie waar niet veel over wordt gepraat en waar bovendien weinig rekening mee wordt gehouden in het dagelijks leven. Menstrueren is vooral irritant, toch? Helemaal niet, vindt holistische cycluscoach Iris Verstappen (30). “Je kan je menstruatiecyclus gebruiken om je juist goed te voelen.”

Onnodig lijden

Een overladen agenda vol sociale- en werkafspraken, familietijd en een strak sportregime, daar past geen menstruatieweek in. Hoofdpijn, buikpijn of moeheid wordt genegeerd met een aspirientje, want er is geen tijd om stil te staan. Iris noemt dat onnodig lijden. “Veel vrouwen presteren continue op een hoog niveau, zoals dat in onze maatschappij normaal is. Er moet veel worden gepresteerd in weinig tijd en dat moet veel geld opleveren. We duwen onszelf in een lineair leven. Hoe ons lichaam zich daarbij voelt wordt vaak buiten beschouwing gelaten. En dat levert een oncomfortabele menstruatie op, waarbij je lichaam eigenlijk een signaal afgeeft.”

Leven met je cyclus

Dat kan anders, weet Iris uit eigen ervaring. Na jarenlang voor anderen te hebben gewerkt, merkte ze dat er iets niet klopte. “Ik was moe en ging over mijn grenzen heen, omdat ik niemand wilde teleurstellen. Ik ben uit dat leven gestapt door een eigen bedrijf te beginnen en mijn eigen tijd in te gaan delen. Het was een vanzelfsprekende stap om mijn cyclus daarin te betrekken. En ik las steeds meer over stress, slaapritmes, menstruatieritmes. Eigenlijk is het heel logisch. Je benut je energie wanneer je het hebt en je rust wanneer je lichaam dat aangeeft.”

Het lineaire leven is vooral gericht op de mannelijke cyclus. Want ja, mannen hebben ook een cyclus. “Dat is het dag-nacht ritme”, legt Iris uit. “Die cyclus wordt gedeeltelijk bepaald door testosteron en duurt 24 uur. Daardoor is het voor mannen makkelijker om elke dag hetzelfde te doen van 9 tot 5. Het mannelijk lichaam faciliteert die cyclus.”

De vier seizoenen van je menstruatiecyclus

Dat werkt voor vrouwen anders. “Vrouwen hebben, naast een dag-nacht ritme, ook een menstruatiecyclus met vier fases, en in elke fase worden andere delen van je hersenen geactiveerd.” Iris legt het uit aan de hand van de seizoenen. “De cyclus begint in de winter, met de menstruatie. Alles gaat in pauze, je temperatuur gaat naar beneden. Je keert naar binnen en je bent meer introvert. Van daaruit worden de hormonen weer wakker en ga je naar het lenteseizoen. Nieuwe eitjes beginnen te rijpen. Dan ga je naar de zomer, de ovulatie. Eén eitje komt ten volste tot uiting, barst uit de follikel, onderweg naar de baarmoeder. Dan zit je het hoogst in je energie en kan het eitje binnen 24 uur worden bevrucht. Net voor het bloeden komt je lichaam in de herfstfase. Dan breekt het lichaam het eitje af en wordt je lichaam onrustig. De energie gaat naar beneden, en het lichaam maakt zich klaar om in pauze te gaan, zoals ook de herfst de natuur klaarmaakt om in winterpauze te gaan. Daarna ga je weer bloeden.”

Cyclisch leven

Cyclisch leven is, simpel gezegd, naar de fysiologie van je lichaam luisteren. “Je gaat je kalender indelen naar hoe je cyclus werkt. En dat kan heel simpel beginnen. Gebruik de energie tijdens je ovulatie om wat meer te doen en plan tijdens je menstruatie minder in. Neem dan tijd voor jezelf. Ga na hoe je je daarbij voelt, dat is de eerste stap.” Iris snapt dat dat niet altijd lukt. “Je bent afhankelijk van anderen, van je werk, je gezin. Maar het helpt om bewust te zijn van je cyclus. Het is een individueel proces, waarbij je veel leert over je lichaam.” En het effect is groot. “Je voelt je lekkerder, je krijgt minder menstruatieklachten en je reageert daardoor ook vriendelijker naar anderen.”

“We mogen wat meer respect hebben voor ons lichaam,” zegt Iris. Daarom probeert ze op social media en in haar online cursus Body & Blood zoveel mogelijk vrouwen bewust te maken van hun cyclus. “Je lichaam staat elke dag voor je klaar en daar mag je best dankbaar voor zijn.” Voor meer informatie: check hier haar site cycleseeds.

Hou jij rekening met je menstruatiecyclus in je dagelijks leven? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten. Lees ook 6 tips om je hormonen in balans te brengen.