Bij ex-gedetineerden is de kans op recidive 47%. Binnen twee jaar, maar vaak ook binnen 72 uur. Een baan, of kans daarop, maakt een enorm verschil om succesvol terug te keren in de maatschappij. Daarom leert de sociale onderneming Zuivere Koffie (ex-) gedetineerden het ambacht van koffiebrander of barista en biedt zo nieuwe kansen. En de koffie is natuurlijk ook nog 100% biologisch en fair trade.

Het doel van Zuivere Koffie is om (ex-)gedetineerden te helpen resocialiseren en re-integreren. Veel van hen willen hun leven wel veranderen, maar weten niet hoe. Of ze denken niet dat het gaat lukken. Daarom startte Zuivere Koffie de eerste koffiebranderij ter wereld in de gevangenis in Zaanstad.

De eerste koffiebranderij in een gevangenis

In Zaanstad wordt de koffie niet alleen gebrand, maar ook gemalen en verpakt. Door in de gevangenis al te werken aan herstel leren de gedetineerden een vak, maar ontwikkelen ook vaardigheden, die ze later kunnen helpen bij de zoektocht naar betaald werk. En ook in die fase worden ze begeleid.

Verschillende smaken

Het verhaal is niet alleen goed, maar de koffie is ook lekker. Er zijn verschillende smaken in verschillende sterktes, die je als bonen of koffiecups voor je Nespresso apparaat kunt bestellen. En weet je nog niet welke smaak je het lekkerst vindt, dan kun je een JailMail bajesproeverij pakket bestellen.

zuivere koffie

Fifty Shades of Earl Grey

Aan het assortiment is inmiddels ook Guiltea toegevoegd. Deze thee wordt verpakt door gedetineerden in de vrouwengevangenis in Nieuwersluis. Er zijn 9 verschillende smaken met toepasselijke namen, zoals ‘Sunset me free’, ‘Fifty Shades of Earl Grey’, Peppermind your own business’, of Calm the f#ck down’. Die laatste bevat natuurlijk kamille.

Een tweede kans

De oprichter van Zuivere Koffie, Jemuel Lampe, kwam op jonge leeftijd in aanraking met politie en justitie, maar vond 20 jaar geleden zijn heil en toekomst in koffie. Hij kreeg een tweede kans en met dit bedrijf geeft hij die ook aan anderen. Zijn doel is om voor 2025 500 levens te veranderen. En dat veel mensen daarin geloven, bleek wel uit de succesvolle crowdfunding campagne die ze draaiden. Ze haalden ruim 280.000 euro op.