Vlieg je dan nooit meer? Mis je het vlees echt niet? Voor sojaproducten wordt het regenwoud toch gekapt? Is het niet vies om tweedehands kleding te dragen? Herkenbare vragen waar iedereen mee te maken krijgt die bewuster en duurzamer gaat leven. In haar boek Dit gebeurt er als je duurzaam gaat leven geeft YouTuber Marije van der Made je handvatten om hier op humoristische wijze vlammende antwoorden op te geven. HetkanWEL sprak met de groene influencer over haar boek. 

Biedt jouw boek ook inspiratie voor mensen die al langer bezig zijn met duurzaamheid?

“Jazeker, dit boek is juist ook voor mensen die al wat verder zijn in het proces van duurzamer leven. Zij zullen de opmerkingen die ik bespreek maar al te goed herkennen uit gesprekken in hun dagelijks leven. Gesprekken die alle kanten op gaan en soms vol misvattingen en aannames zitten. Ik leer je om deze gesprekken makkelijker te laten verlopen en vooral ook gezelliger te maken. Met behulp van mijn tools leer je je gesprekspartner beter begrijpen en kun je een lastige discussie omtoveren naar een positief gesprek waarin je de ander echt mee kunt krijgen. Mijn boek gaat eigenlijk meer over mensen dan over duurzaamheid. Ik weet zeker dat iedereen hier iets uit gaat halen.”

In je boek behandel je tal van opmerkingen en vragen uit gesprekken over duurzaamheid. Waar heb je die selectie op gebaseerd?

“Dit is een combinatie van opmerkingen die ik via vrienden en familie heb gehoord en opmerkingen die ik online heb ontvangen. Bijvoorbeeld via YouTube of Instagram. En ik kan je vertellen: er is een hoop naar mijn hoofd geslingerd. De online wereld is anoniemer, waardoor mensen het makkelijker vinden om je voor van alles uit te maken. Wie ben ik dan wel dat ik vegan eten door iedereen zijn strot wil duwen? Dat soort dingen.”

Met welke boodschap wil jij je lezers vooral achterlaten?

“Dat ze gaan kijken naar de aspecten in hun eigen leefstijl die de meeste impact hebben op het klimaat en vervolgen uitzoeken hoe ze deze gemakkelijk en simpel kunnen aanpassen. Verspil je energie niet aan plastic rietjes, maar kijk naar het grote plaatje. We hebben allemaal een stem en die kunnen we laten horen. Natuurlijk hoeven we niet allemaal Greta Thunberg te worden, maar je kunt als consument wel mensen om je heen meekrijgen én invloed uitoefenen op bedrijven. Zo kun je het restaurant op de hoek vragen om (meer) plantaardige opties op de kaart te zetten. Wie weet zorgt dat ervoor dat een ander restaurant het overneemt en creëer je zo een rimpeleffect. En dit geldt natuurlijk voor alle vlakken, je kunt vragen om plantaardige melk bij je favoriete koffietentje, een vriendin tips geven voor duurzame kleding of stemmen op een politieke partij die zich inzet voor duurzaamheid.”

We hebben allemaal duurzame producten uitgeprobeerd die niet zo succesvol uitpakten. Welk product is bij jou nog geen blijvertje?

“Bijvoorbeeld shampoobars, daar heb ik echt nog geen topper voor gevonden. Ik zou me er dan schuldig over kunnen gaan voelen, maar wetende wat de impact van een shampoofles is, steek ik mijn energie liever in andere dingen. Het echte verschil maak je bij grotere aankopen, zoals de aanschaf van een nieuwe waterkoker. Want spullen hebben zoveel meer impact dan bijvoorbeeld badkamerproducten.”

Hoe zorg jij ervoor dat je positief blijft in deze soms best deprimerende wereld?

“Ik wilde altijd alles helemaal goed doen, op alle vlakken van mijn leven en dus ging ik dat automatisch ook doen toen ik duurzamer ging leven. Dat was absoluut geen succes. Zodra ik niet meer alles van mezelf perfect moest doen, die constante druk niet meer voelde, ging het automatisch beter. Ik pleit er daarom echt voor om niet te streng te zijn voor jezelf. Je moet niet vanuit schuld of schaamte handelen, maar accepteren dat je je best doet. Dat is zoveel prettiger leven, leuker en uiteindelijk ook duurzamer. Voor jezelf en zeker ook voor je omgeving!”

Wat vind jij van de trend dat tegenwoordig elk product als ‘duurzaam’ en ‘natuurlijk’ wordt gepromoot?

“Dat is lastig. Sommige claims zijn echt bedacht om mensen een beter gevoel te geven. Je levert natuurlijk geen bijdrage aan een betere aarde als je producten koopt die je niet nodig hebt. Zelfs als ze ontzettend duurzaam zijn. Ik ben zelf streng met het aangaan van samenwerkingen en het promoten van producten. Ik wijs veel af, maar wil wel mooie duurzame alternatieven van producten die mensen sowieso wel gebruiken in het zonnetje zetten. Om zo te laten zien wat geschikte opties kunnen zijn. Mijn insteek daarbij is: als je zo’n soort product nodig hebt, dan is dit een goede keuze.”

Om alvast een blik in de toekomst te werpen, hoe zie jij Nederland over een jaar of tien?

“Dan hoop ik natuurlijk dat iedereen mijn boek heeft gelezen haha. Ook de kritische mensen die heus wel open staan voor een beetje duurzaamheid, maar bang zijn voor verandering. Bang zijn dat ze hun hele leven volledig om moet gooien. Ik hoop dat mijn boek ervoor zorgt dat gesprekken met deze mensen soepeler verlopen en dat ook zij stappen zetten naar een duurzamer leven. De grote verandering moet echt vanuit de overheid komen, maar wij als consumenten kunnen zeker een steentje bijdragen. Ik ben ervan overtuigd dat we over 10 jaar, op een minuscuul groepje na, allemaal flexitariërs zijn en dat de groep vegetariërs en veganisten echt groter is geworden.”

Benieuwd naar het boek van Marije van der Made? Koop haar boek Dit gebeurt er als je duurzaam gaat leven dan via deze affiliate link

Marije van der Made