Er zijn heel veel redenen om vandaag te beginnen met yoga, maar samengevat heeft yoga een positieve invloed op je lichaam en je geest. En daar zijn we allemaal naar op zoek. Er zijn alleen heel veel verschillende soorten en hoe weet je welke yogastijl bij jou past? We zetten er 11 voor je op een rij om je op weg te helpen en Wyke en ik delen daarbij onze eigen ervaringen.

Een paar weken geleden liep ik over het strand en zag een man die danste in het mulle zand. Ik bleef even staan om te kijken, want het was prachtig. En zijn soepelheid was jaloersmakend. Ik besloot bij thuiskomt meteen mijn yoga mat, die al een week onaangeroerd in de hoek van mijn kamer lag, te pakken. Door de week probeer ik mijn dag te beginnen met minimaal 20 minuten yoga, maar als ik druk ben, schiet het erbij in. Terwijl ik het dan juist extra nodig heb. Een impuls van buitenaf – in dit geval de dansende man – is dan heel erg welkom.

Redenen om te beginnen met yoga

Er zijn honderden redenen om je dag te beginnen, te onderbreken of af te sluiten met yoga. Het vermindert stress, geeft je rust, verbetert je ademhaling en je spijsvertering, helpt je om beter te slapen, je wordt er soepeler en sterker van, je bloed circuleert beter, het verhoogt je uithoudingsvermogen en concentratievermogen en kan pijn verlichten. Ik voel me zelf altijd ‘wakkerder’, letterlijk en figuurlijk soepeler en minder opgejaagd als ik yoga doe. Mijn collega Wyke geeft al jaren yogales en schreef welke levenslessen yoga haar bracht. Mocht je nog twijfelen om te beginnen, dan zal dit blog je zeker over de streep trekken.

Welke yogastijl past bij jou?

Er zijn veel verschillende soorten yoga die je kan beoefenen. In het begin zie je daardoor misschien door de bomen het bos niet meer, maar er is echt voor iedereen een yogastijl die past. Om je op weg te helpen, zetten we er 11 voor je op een rij. Wyke en ik delen daarbij onze ervaringen. Wyke als yogalerares en ik als ‘ervaringsdeskundige’.

1. Hatha Yoga

In 1946 werd de eerste Hatha Yogaschool in Nederland gestart. Hatha is een open stroming, zonder oprichter of gurus. Ha-Tha staat voor de verbinding tussen zon en de maan. De zon staat voor actie en de maan voor verinnerlijking, waarbij het doel is om je lichaam en ademhaling te leren beheersen. Het is een relatief rustige yogastijl, doordat je wat langer in dezelfde houdingen blijft. De rol van de docent is vooral om richting en energie te geven en dingen te laten gebeuren.

Onze ervaringen met deze yogastijl

Wyke: “Ik ben, zoals ze dat in de Ayurveda noemen, een typisch pitta. Iemand met nogal wat vuur in mijn donder, die moeilijk stil kan zitten, snel afgeleid is en bovendien ongeduldig kan zijn. Ik word dan ook altijd wat wiebelig van Hatha yoga, alsof ik mijn energie er niet in kwijt kan, en beoefen het dan ook niet zo vaak.”

Asceline: “Ik vind deze yogastijl heel fijn. Na afloop barst ik altijd van de energie, terwijl het voor mijn gevoel weinig energie heeft gekost. In het begin had ik wel moeite met de ademhalingsoefeningen. Ik werd er helemaal licht van in mijn hoofd, maar dat werd gaandeweg steeds beter kon ik er echt van genieten.”

2. Ashtanga yoga

Ashtanga Yoga is het dynamisch uitvoeren van een vaste serie houdingen, die vloeiend aan elkaar verbonden worden door een combinatie van adem en beweging. Dit heten vinyasa’s. Doordat er geen pauze is tussen de bewegingen ontstaat er een flow. Een onderdeel van de Ashtanga Yoga is het gebruik van een speciale ademhalingstechniek, die Ujjayi heet. Je ademt in door je neus en uit door de neus met een zachtruisend keelgeluid, als de golven van de zee of het ruisen van de wind in de bomen. Dit doe je op dezelfde manier als wanneer je een spiegel wilt laten beslaan, maar dan met je mond dicht. Door deze vorm van ademhaling gaat je energie harder stromen, word je warmer en gaat je lichaam gifstoffen afvoeren. En door de combinatie van adem en beweging, kom je in een soort meditatieve staat. Sri Pattabhi Jois is de grondlegger van deze yogastijl. Hij stierf in 2009 op 93-jarige leeftijd.

Onze ervaringen met deze yogatijl

Wyke: “Ashtanga is de moeder van alle vinyasa’s. Het is een hele traditionele vorm van yoga, waarbij je practice altijd begint met een mantra waarmee je de leraren en guru’s die je voorgingen begroet en bedankt. Veel Ashtangi’s oefenen ‘mysore stijl’.  Dat betekent eigenlijk dat je zelf de vaste serie houdingen doet, terwijl de leraar rondloopt en daar waar nodig aanwijzingen geeft en hulp biedt. Ashtanga beoefen je zes dagen in de week ’s ochtends vroeg, voordat je aan de rest van je dag begint. Het is één van de meeste energieke vormen van yoga, omdat je heel veel zonnegroetjes tussendoor doet, ook bij de zittende houdingen. En dat is precies waarom het mij, als pitta, aantrok. Ik heb het vier jaar lang bijna dagelijks gedaan voordat ik door een blessure wat gas terugnam en overstapte op Vinyasa en Yin.”

Asceline: “Ik vind dit een hele fijne vorm van yoga. Door de combinatie van ademhaling en beweging. Soms is het echt knetterzwaar, waardoor ik na afloop echt moe ben. En doordat het zwaar is, bereik ik de meditatieve staat niet altijd. Soms komt het met vlagen en dan voel ik me echt heel goed, maar er zijn ook ochtenden dat ik alleen maar zit te hijgen van vermoeidheid. Maar ook dat is niet erg, zeg ik dan maar tegen mezelf.”

3. Vinyasa yoga

Vinyasa Flow Yoga is een yogastijl die is geïnspireerd door Ashtanga Yoga. De leraar (of lerares) leidt je van de ene naar de andere pose zonder pauzes. Het verschil is alleen, dat er geen vaste series of volgorde van houdingen zijn. Zo ontstaan er nieuwe combinaties en houdingen die elkaar opvolgen. Er zijn flows om je dag goed te beginnen of af te sluiten. En de meeste flows krijgen een thema mee. Dat kan fysiek zijn, zoals heup- of hartopeners, maar het kan ook gericht zijn op energie, de stand van de maan of het nieuwe seizoen waar je dan net in zit. De ochtendflow is anders dan de avondflow, omdat je een dag met een andere energie wil eindigen dan beginnen.

Onze ervaringen

Wyke: “Met Vinyasa kan je alle kanten uit: van een energieke ochtendflow (met veel backbends) tot een kalmerende avondflow (met wat meer vooroverbuigingen). Je kan de nadruk leggen op heupopeners, balanshoudingen of bijvoorbeeld twists, waarmee je de spijsvertering bevordert. Als pitta met een Ashtanga achtergrond houd ik van pittige flows, waar je jezelf behoorlijk mee in het zweet werkt. Ik doe mijn vinyasa meestal ’s ochtends en mijn yin meestal ’s avonds.”

Asceline: “Ik vind Vinyasa Yoga heel praktisch. Je kunt namelijk ook korte sessies doen van 20 minuten. Als ik niet veel tijd heb, vind ik het een heerlijke manier om wakker te worden. Voor het slapen, doe ik het regelmatig met mijn kinderen. En als ze daarna direct naar bed gaan, vallen ze echt sneller in slaap.”

4. Yin Yoga

Yin Yoga is een tegenhanger van de actieve ‘yang’ yogavormen, zoals Ashtanga en Vinyasa Yoga. Deze yogastijl is deels gebaseerd op het Chinese meridianensysteem, dat je misschien wel kent van acupunctuur.  Doordat je de houdingen langer vasthoudt, werken ze niet in op je spieren, maar op je gewrichten en bindweefsel. Het doel is om de energiebanen in het weefsel te stimuleren, je flexibiliteit te vergroten en de bloedstroom te bevorderen. Hierdoor heb je de tijd om te ervaren wat er met je lijf gebeurt en steeds weer een nieuwe laag los te laten.

Onze ervaringen met deze yogastijl

Wyke: “Yin werd me ooit aangeraden als tegenhanger van mijn dagelijkse Ashtanga practice. In het begin kon ik er niet zoveel mee, juist omdat je minutenlang in één houding blijft en je hoofd alle ruimte krijgt om overuren te maken. Maar na verloop van tijd veranderde dat. Nu vind ik het heerlijk om een uur te ontspannen met yin en voel ik hoe mijn lijf letterlijk opentrekt door minutenlang in een bepaalde houding te blijven. Die tijd heb je nodig, omdat Yin op je bindweefsel werkt en dat materiaal is veel stugger dan bijvoorbeeld je spieren die je redelijk snel kan oprekken. Juist door de tijd te nemen, voel je hoe je steeds dieper in zo’n houding zakt en hoe je lijf zich overgeeft aan een diepe ontspanning. Om je daarbij een beetje te helpen, werk je bij yin yoga met veel props: kussens, dekens, blokken en riemen.”

Asceline: “Ik vond deze yogastijl in het begin echt verschrikkelijk lastig. Mijn gedachten dwaalden constant af en ik ging lijstjes in mijn hoofd maken van dingen, die ik nog moest doen. En ik kreeg na een minuut overal kramp. Maar als je doorzet, went het en wordt het ook echt fijn. Ik ben er echt een stuk flexibeler van geworden.”

5. Hot yoga

Hot Yoga doe je in een verwarmde studio, waarmee het klimaat in India wordt nagebootst. Door de hitte ga je extra zweten waardoor je afvalstoffen afvoert. De bekendste vorm van hot yoga is Bikram Yoga,  waarbij je in 1,5 uur een reeks van 26 houdingen uitvoert. De naam Bikram zal je alleen niet meer zo vaak tegenkomen. Sinds grondlegger Bikram Choudhury in 2012 voor het eerst werd beschuldigd van seksueel misbruik en Netflix hier in 2019 een vernietigende documentaire over uitzond, nemen steeds meer scholen afstand van de naam omdat ze niet meer met hem geassocieerd willen worden. Er bestaan ook andere vormen van hot yoga trouwens, waarbij je bijvoorbeeld een ‘gewone’ vinyasa flow doet, maar dan in een verhitte ruimte.

Onze ervaringen met deze yogastijl

Wyke: “Mijn yogacarrière begon met Bikram. Ik vond het fijn om een fysieke vorm van yoga te doen met een vaste set oefeningen in een warme ruimte. Ook hier veranderde ik van koers na een blessure (die overigens niets met yoga te maken had, maar yoga wel lastiger maakte). Omdat je lijf soepeler wordt van de warmte, merk je eerder resultaat, maar ga je ook makkelijker over je fysieke grenzen heen. Uiteindelijk miste ik de yoga filosofie, die bij Ashtanga, Vinyasa en Yin wel een grote rol speelt. Nadat ik gestopt was, kwam grondlegger Bikram Choudhury in opspraak in verband met verkrachting, aanranding, fraude en machtsmisbruik.”

Asceline: “Ik heb deze yogastijl nog nooit gedaan. Toen het net in Nederland was geïntroduceerd, was het populair onder mijn vriendinnen. Ze werden er allemaal heel strak en lenig van, maar ze vertelden me ook dat de studio’s heel vol waren, waardoor je bovenop elkaar stond en dat iedereen gigantisch zweette. Het beeld dat je met je neus in de billen van je zwetende voorganger stond, vond ik zo weerzinwekkend dat ik het nooit heb geprobeerd. Ook al weet ik dat er in de afgelopen jaren heel veel is veranderd. Misschien als het straks weer kan, toch een keer proberen. Al is het alleen maar voor dit blog.”

6. Kundalini yoga

Kundalini Yoga is ontworpen om energie op te wekken in je wervelkolom. Het bestaat uit een combinatie van mediatie, ademhalingstechnieken, zingen en yogahoudingen. Door die oefeningen steeds te herhalen, is het een meditatieve vorm van yoga.

Onze ervaringen

Wyke: “Kundalini is één van de weinige yogavormen die ik echt nog nooit heb beoefend. Iets houdt me tegen, al weet ik niet precies wat, want ik ben ervan overtuigd dat het je veel kan brengen. Wie weet komt het nog. Ik ben tenslotte ook van Bikram naar Ashtanga naar Vinyasa en Yin gehobbeld. Ik denk dat verschillende vormen van yoga goed aansluiten bij verschillende fasen in je leven. Dat is ook zo fijn aan yoga: luister naar je lijf en beoefen die vorm waar je op die dag, in dat moment, behoefte aan hebt. Soms is dat wat energieker, soms is dat wat trager. Soms is dat wat fysieker, soms is het wat spiritueler.”

Asceline: “Ik heb me een keer aangemeld voor een 30 dagen Kundalini yoga challenge, maar heb er nooit aan meegedaan. Ik weet niet zo goed waarom niet. Misschien vond ik het iets te zweverig, of kwam het omdat zingen niet mijn sterkste kant is? Ik krijg nog wel steeds de posts of Facebook van de community binnen en daar is iedereen altijd laaiend enthousiast. Laat je dus niet door mij ontmoedigen om deze yogstijl te proberen.”

Hier houdt mijn ervaring op, maar Wyke experimenteerde ook met de volgende 5 yogastijlen.

7. Critical Alignment yoga

Critical Alignment is in het leven geroepen door de Nederlandse yogadocent Gert van Leeuwen en is er vooral op gericht om een slecht postuur te verbeteren. Het doel van Critical alignment is dat het lichaam zonder pijn kan bewegen. Om dat te bereiken worden een hoop props gebruikt, waarvan het krukje om een hoofdstand in te doen misschien wel de bekendste is.

Wyke haar ervaring

Wyke: “Ik heb het één keer gedaan, uit nieuwsgierigheid. Ze werken met nogal wat props, waarvan het krukje waarin je een headstand kan doen misschien wel de meest bekende is. Hierdoor kan je op je kop staan, zonder je nek te belasten. Ik moet zeggen dat dat krukje inderdaad een heerlijk hulpmiddel is, maar voor de rest vond ik het tempo iets te laag liggen.”

8. Iyengar yoga

Naast Ashtanga is dit één van de meest traditionele vormen van yoga die ten grondslag ligt aan een moderne vinyasa flow. Bij Iyengar draait alles om allignment, zoals dat heet. Daarbij positioneer je elk onderdeel van je lijf heel precies en houd je elke houding langer aan. Bij Iyengar wordt veel gewerkt met props en corrigeert de docent (net als bij Ashtanga) je houdingen met zogenaamde adjustments. Volgens oprichter B.K.S. Iyengar (die in 2014 op 95-jarige leeftijd stierf) is het lichaam de poort naar de ziel. Die poort moet open en dat doe je door met uiterste aandacht en nauwkeurigheid yoga te beoefenen.

9. Sup yoga

Sup yoga is een vrij moderen vorm van yoga, waarbij je de yoga oefeningen op een stand up paddle board doet. Hier komt een hoop balans bij kijken, omdat het board natuurlijk op het water schommelt. Je core is dan ook een belangrijke tool om niet voortdurend in het water te vallen.

Wyke haar ervaring

Wyke: “Ik heb het één keer gedaan, tijdens het yoga festival op Terschelling. Het was midden in de zomer en stralend weer. Gek genoeg deed ik toch heel verkrampt mijn best om niet van het board af te vallen en een frisse duik te nemen. Deze vorm van yoga haalt alles wat je al wist over een houding overhoop, omdat je zwaartepunt ineens heel belangrijk wordt. Als je beweegt, beweegt je ondergrond namelijk mee. Ga je iets te ver naar links of rechts, dan kieper je om. Ik vond het wel een leuke speelse manier van yoga beoefenen waarbij je geest weer helemaal open de houdingen verkent.”

10. Aerial yoga

Je hebt ze vast wel eens zien hangen in een yogaschool: de kleurrijke doeken, die aan het plafond vastgemaakt zijn. Tijdens je practice maak je gebruik van deze doeken, zodat je de lotus kan doen terwijl je op de kop hangt. Voornaamste doel is dat je op deze manier de compressie uit je ruggengraat haalt en de spanning wat makkelijker uit nek en schouders kan halen. Het is, net als sub yoga, een moderne en speelse manier om traditionele yogahoudingen in de praktijk te brengen.

Wyke haar ervaring

Wyke: “Ook één keer gedaan, uit nieuwsgierigheid. De enige reden waarom het voor mij niet werkt, is omdat ik kotsmisselijk word van het hangen in dat bewegende doek. En hoewel ik dacht daarin de uitzondering te zijn (ik word al misselijk op een schommel, laat staan in een gemiddelde kermisattractie), hoorde de docent het wel vaker. Net als bij critical alignment vond ik het heerlijk om gewichtloos op de kop te hangen, dus als je niet zo gevoelig bent voor bewegingsziekte als ik, zou ik het zeker aanraden.”

11. Acro Yoga

Zoals de naam al doet vermoeden, combineer je hier acrobatiek met yoga. Je hebt er altijd minimaal twee mensen voor nodig en dus ook een groot vertrouwen op de ander (laat de controle los!). Bij de verschillende houdingen, vormt één iemand vaak de basis waardoor de ander kan ‘vliegen’ en in de lucht kan zweven. Je kan dit op allerlei verschillende niveaus beoefenen.

Wyke haar ervaring

Wyke: “Ik heb nooit een hele les gevolgd, maar de verschillende acro-houdingen kwamen wel eens voorbij in mijn teacher training. De makkelijkste houding is als de ene persoon met de rug op de vloer ligt en de benen recht omhoog de lucht in steekt. De tweede persoon balanceert met de heupen op de voeten en ‘vliegt’ zo. Ik doe het wel eens met mijn nichtje van bijna zes, om het speelse element maar even kleur te geven. Maar het kan ook prima met twee volwassenen. Balanceren en vertrouwen is hier key.”

Wat heb je nodig voor yoga?

Voor yoga heb je eigenlijk niet zo veel nodig. Welke yogastijl je ook beoefent. Met een (duurzame) mat en twee yogablokken kom je al een heel eind. Verder heb je kleding nodig waar je je goed in kunt bewegen en natuurlijk de discipline om het vol te houden. Er zijn diverse online winkels, zoals Yogashop.nl, met een breed aanbod.