Een volledig plantaardig aanbod voor 2025. De ambities van Wouter Staal van Yoghurt Barn zijn groot. Met zijn klimaatpositieve bedrijf wil hij zijn gasten niet alleen blij maken met de lekkerste producten, maar tegelijkertijd een positieve bijdrage leveren aan ons leven op deze planeet. Daarom kost het sinds deze maand dan ook niets extra’s meer als je voor plantaardige melk in de koffie kiest in plaats van ‘gewone’ melk, zoals bij veel andere horecagelegenheden nog wel het geval is. Plantaardig heeft de toekomst.

Het is zomer 2011. Wouter Staal en zijn vrouw Esther genieten van een ontspannen vakantie in Spanje. Het valt hun op dat Spanjaarden buitenshuis veel yoghurt eten. Bevroren nog wel. Ze vinden het heerlijk en vragen zich af waarom we dat in Nederland eigenlijk nog niet doen. We zijn dol op yoghurt, per persoon eten we zo’n 38 liter per jaar, maar doen dat vooral thuis. Kunnen we hier niet ook massaal warm lopen voor yoghurt en frozen yoghurt buitenshuis?

Dit idee bleef hangen

Eenmaal thuis blijft het idee hangen. Ze hadden wel vaker plannen gehad om te gaan ondernemen, maar altijd was de passie na een tijdje weggeëbd en had weer plaats gemaakt voor de dingen van alledag. Dit keer is het anders en blijven ze enthousiast.

Een investeerder had interesse

“Esther en ik besloten om de mogelijkheden te onderzoeken. Ik werkte als marketingmanager bij Philips en Esther als fysiotherapeut. In alle vrije uren en minuten die we hadden, werkten we aan ons plan. Op een dag sprak ik met mijn coach bij Philips en vertelde haar waar ik mee rondliep. Ze reageerde enthousiast en vertelde dat ze iemand kende, die misschien wel interesse had om te investeren. Het was één van de oud-eigenaren van de Coffee Company, die net zijn aandelen aan Douwe Egberts had verkocht. Hij had misschien wel interesse in een nieuw project.”

Een kind, een bedrijf en geen salaris

Ineens kwam alles in een stroomversnelling. “We maakten een afspraak met elkaar. Hij was direct enthousiast, maar wilde niet als enige investeren. Er moesten ook andere investeerders bij. Daar begon onze zoektocht en die lukte. We vonden er in totaal vier, namen ouderschapsverlof op en startten in september 2012 in Utrecht met een concept, een menu en een pand. Maar zonder inkomen, want de aandeelhouders wilden nog niet dat we onszelf salaris uitbetaalden. Het was een slopende periode: Esther was hoogzwanger en ik werkte bij als consultant om geld te verdienen. Tocht voelden we elke keer als we yoghurt verkochten en een tevreden gast zagen, dat we op de goede weg zaten. Na Utrecht startten we snel in Amsterdam. We wisten dat we verder moesten groeien, maar dat lukte niet met de investeerders die we hadden, want we hadden een inkomen nodig. Uiteindelijk vonden we nieuwe investeerders, voor wie het OK was dat we onszelf een noodzakelijke management fee uitbetaalden, waardoor we ons volledig op de groei konden richten.”

Groeien maar niet ten koste van de aarde

In de jaren die volgden, openden Wouter en Esther nieuwe vestigingen van Yoghurt Barn, maar de groei mocht niet ten koste gaan van de positieve impact die zij wilden hebben op het leven op onze planeet. De missie is niet voor niets the planet’s favourite healthy pleasure. Ze gebruikten vanaf de start al 100% biologische zuivel en waren als concept 100% vegetarisch, maar de ambities om bij te dragen aan de samenleving werden steeds groter.

Een positieve impact bij elke hap

Yoghurt Barn gaf gasten vanaf het begin al duidelijk inzicht in de klimaatimpact van de producten. Alles op het menu heeft een CO2-label, maar het bedrijf is sinds april vorig jaar ook klimaatpositief. “Klimaatpositief betekent dat iedere gast die een bestelling doet bij Yoghurt Barn een positieve impact heeft op het klimaat. Om dat te realiseren hebben we alles wat we doen gemeten en gekeken waar we onze CO2e-uitstoot konden reduceren en hoe we zelf energie konden opwekken, maar ook hoe we ons aanbod konden verduurzamen. Van biologische en plantaardige producten en koffie tot de inrichting van onze vestiging en de kleding van de medewerkers. Waar we niet kunnen reduceren, compenseren we door te investeren in herbebossingsprojecten van Trees for All.”

In 2025 geen dierlijke producten meer

“Het is nu onze ambitie om voor 2025 volledig ‘diervrij te zijn. Alles wat we plantaardig kunnen maken, dat doen we al. Zo is onze slagroom en boter al plantaardig en werken we aan alternatieven voor de yoghurt en de croissants en gebak. Daarvoor zijn we constant aan het experimenteren en aan het testen. Het belangrijkste is, dat alle diervrije alternatieven net zo lekker zijn als die met dierlijke producten en dat het natuurlijk economisch haalbaar is. Op dit moment zijn sommige alternatieven nog niet beschikbaar of heel erg duur, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel, want plantaardig is de toekomst.”

Het voelt goed

“Nieuwe medewerkers krijgen onze focus op duurzaamheid vanaf hun eerste dag mee. We vertellen ze natuurlijk over de producten, maar geven ze ook tips om een aantal documentaires te bekijken of zich op een andere manier te informeren over onze ideeën. We blijven constant aan onze duurzaamheidsambities werken. Op dit moment zijn we bijvoorbeeld in gesprek met alle supermarktketens om einde van deze zomer een nieuwe range plantaardige producten in de schappen te krijgen. Er valt altijd wat te doen of te verbeteren, maar het voelt heel goed.”

Wouter houdt ons dus nog even in spanning over de producten die we na deze zomer in de supermarkt kunnen kopen, maar om het goed met je te maken geeft hij wel drie tips voor documentaires die je écht moet zien.

De 3 Netflix documentaires die je volgens Wouter Staal echt moet zien.

1. A Life on Our Planet

2. Kiss the Ground

3. The Game Changers

En het plantaardige gerecht waar je Wouter ’s nachts wakker voor kunt maken: Overnight Oats met pure chocolade!