6 tips tegen de winterblues op Blue Monday

Eigenlijk geloof ik niet zo in Blue Monday. Het concept werd ooit bedacht door de Britse psycholoog Cliff Arnall, die met behulp van een ‘wetenschappelijke formule’ uitkwam op de derde maandag van januari als de meest deprimerende dag van het jaar.

Blue Monday

Ten eerste omdat het een maandag is en we houden nou eenmaal niet van maandagen. Ten tweede omdat we in de derde week van januari massaal onze goede voornemens overboord lijken te gooien en daar houdt niemand een goed gevoel aan over. Ten derde omdat we na de drukke feestmaand ineens geen enkel feestje meer hebben om naar uit te kijken. En ten vierde omdat januari in landen als Groot-Brittannië, en ook zeker in Nederland, over het algemeen nou eenmaal gepaard gaat met grauw, koud weer en korte dagen.

Daar kan ik als rasoptimist natuurlijk van alles tegenoverstellen. Zo is er voorspeld dat we vandaag blauwe luchten krijgen. Zijn de dagen al zichtbaar langer aan het worden. Is het na een drukke feestmaand ook wel eens lekker om achterover te leunen om het achterstallige bingen-onderhoud in te halen (plus: die feestdagen zijn voor lang niet iedereen een feest). Met die goede voornemens zijn we net begonnen, helemaal nu de sportscholen na een maand eindelijk weer open zijn. En maandag, nou ja: it’s just another manic Monday… Oftewel: we’ll get over it.

Winterblues

Toch snap ik ergens wel waar Arnall vandaan komt. Vroeger (pre-corona) koos ik er niet voor niks vaak voor om juist in de maand januari op vakantie te gaan naar een warm, zonnig land om zo de eindeloos lijkende winter in behapbare stukken te hakken. Want hoewel Blue Monday een mythe is, is de winterblues (om het maar even bij blue te houden) wel degelijk een ding. De laatste lockdown waar we (ondanks de recente versoepelingen) nog steeds middenin zitten, maakt het er ook niet makkelijker op in deze donkere maanden. Afleiding zoeken in de cultuursector of de horeca zit er immers nog niet in. Wat kan je dan wel doen om die winterblues wat lichter te maken?

1. Creëer vaste ochtendrituelen

We schreven het al eerder: de ochtend is de start van je dag en bepaalt min of meer hoe de rest verloopt, half slapend of productie en vol energie. Creëer dus een eigen ochtendritueel voor jezelf, waar je je elke dag aanhoudt. Denk aan dingen als: je bed opmaken, de planten water geven, mediteren, een ochtendwandeling maken, zonnegroetjes doen of een groene smoothie maken.

2. Blijf in beweging

Los van een ochtendwandeling of een paar zonnegroetjes om de dag mee te beginnen, is beweging over het algemeen goed voor het gemoed. Het verbetert je geheugen, zorgt ervoor dat je beter slaapt, het vermindert stress en het geeft meer energie. Door te bewegen komen er neurotransmitters en hormonen vrij, waaronder het gelukshormoon ‘dopamine’. Oftewel, je voelt je blijer door meer beweging. Heb je een maand stil gezeten door de lockdown: bouw die beweging dan langzaam weer op, want anders is de kans groot dat je na een paar dagen alweer de handdoek in de ring gooit.

3. Zorg voor zoveel mogelijk licht

Als we geen zon krijgen, kwijnen we nog net niet in dezelfde mate weg als planten, maar goed voor onze gezondheid is het niet. Zo hebben we licht nodig om vitamine D aan te maken en hoewel je dat natuurlijk kan bijslikken, is het toch slim om jezelf elke dag minimaal een half uur uit te laten. Het liefst midden op de dag, tussen 11.00 en 15.00 uur, als we het meeste licht hebben. Dat geldt ook voor de grauwe dagen als de zon niet lijkt te schijnen.

4. Omgeef je met groen

Contact met groen zorgt voor meer geluk en vermindert stress. Of het nu gaat om tuinieren, het maken van een wandeling door het bos of tussen de kamerplanten achter je laptop zitten, terwijl je uitkijkt op een groene muur: het helpt. Het is dan ook niet voor niets dat verschillende artsen in Groot-Brittannië een wandeling of kamerplanten voorschrijven als medicijn. Als bonus verhoogt groen ook nog eens je concentratie, dus die groene break tussen de middag is ook nog eens goed voor je werkprestaties ’s middags.

5. Eet gezond

Vaak scharen we ‘meer bewegen’ en ‘gezond eten’ onder saaie dingen die we ‘moeten’ doen, maar ik zie het zelf meer als selfcare, oftewel een cadeautje voor jezelf waardoor je je beter en energieker voelt. Over wat gezond eten is, valt natuurlijk te twisten, maar één ding is zeker: meer groenten, minder suiker (en de bijbehorende sugarcrash) en minder bewerkt eten. Oftewel: neem de tijd om zelf te koken en zorg ervoor dat je minimaal 250 gram groente per dag eet, maar liever nog meer. Bekijk hier onze simpele trucs om ongemerkt meer groenten in je dag te proppen.

6. Micro-avonturen

Verder moeten we er zelf een beetje een feestje van zien te maken in deze wintermaanden. Kijk dus vooral naar wat nog wel kan en maak daar een avontuur van. Misschien is nu het moment om elk weekend met iemand een stuk van het Pieterpad te lopen, een speurtocht te doen, landschapskunst op te zoeken (deze tip kreeg ik van een vriendin), elke dag een foto te maken van een mooi plaatje in jouw buurt of alvast een vakantie of stedentrip in te plannen voor als we straks weer meer mogen. Want juist die lichtpuntjes aan de horizon kunnen voor energie zoeken.

Heb jij nog tips om de winterblues tegen te gaan? Deel ze met ons door hieronder een reactie achter te laten.

Over de schrijver

7 reacties op “6 tips tegen de winterblues op Blue Monday”

Reacties zijn uitgeschakeld.