
Amsterdam is niet langer de meest fietsvriendelijke stad ter wereld. In ieder geval niet volgens de jaarlijkse index van het urban design bureau Copenhagenize. De eerste plek is dit jaar overgenomen door Kopenhagen, die het de afgelopen jaren nog moest doen met de tweede plek. Toch mogen we als Nederland best trots zijn op onze fietscultuur, in de top 5 staan namelijk naast Amsterdam ook Utrecht en Eindhoven.
“De Deense hoofdstad blijft opmerkelijk consistent in haar inspanningen om te investeren in het fietsverkeer,” aldus Copenhagenize. De reden dat Amsterdam niet langer op één staat is dat de stad niet verder innoveert op het gebied van fietsvriendelijkheid, terwijl Kopenhagen blijft investeren. In de Deense hoofdstad werd bijvoorbeeld onlangs een spectaculaire fietsbrug over het havengebied geopend. “Amsterdam moet de wereld laten zien hoe er verder geïnnoveerd kan worden, anders wordt deze rol overgenomen door andere steden,” aldus Copenhagenize.
Utrecht blijft op de derde plaats staan in de ranglijst. De stad wordt geprezen om haar standvastigheid op het gebied van fietsvriendelijkheid. “Utrecht weet hoe je met noodzakelijke verbeteringen krantenkoppen maakt,” aldus Copenhagenize. Misschien dat de site met deze opmerking doelt op de monorail waarmee Utrechters met 60 km per uur boven het verkeer kunnen fietsen. Dit was een van de ideeën die opkwam uit het stadsbrede gesprek in Utrecht over het onderwerp fietsen. Of misschien doelde Copenhagenize wel op het Groene Peloton, een verzameling groene ideeën rond de start van de Tour de France in de stad.
Eindhoven is van de 8e plek in 2013 naar de 5 plek in 2015 gesprongen. De fietscultuur in de stad is “sterk en standvastig”. Toch lijkt Copenhagenize zelf niet erg warm te worden van de fietscultuur in de stad. De site meldt dat Eindhoven blij moet zijn dat kleinere Nederlandse steden zoals Groningen en Nijmegen niet meegenomen worden in de ranking.
Lees ook: Met fietsen verbrand je evenveel calorieën als met krachttraining in de sportschool
Nieuwkomer in de top 10 is Straatsburg in Frankrijk. Volgens Copenhagenize is het fijne fietsverkeer in Straatsburg het resultaat van jarenlang consistent plannen van fietstransport. De stad heeft meer dan 535 kilometer aan fietspaden. Het is één van de weinige steden buiten Denemarken en Nederland met een vergelijkbaar percentage fietsers.
De Nederlandse fietssteden kregen wel wat kritiek te verduren van Copenhagenize. Ze zouden teveel content zijn met de status quo en daardoor minder innoverend zijn dan ze in het verleden geweest waren. Om onze voortrekkersrol niet te verliezen moet er dus blijven worden ingezet op het verbeteren van ons fietslandje. Er kan namelijk zelf in Nederland nog een boel verbeterd worden.
Ook in andere landen wordt er flink gebouwd aan betere fietsinfrastructuur. Voor het eerst kwam er in de top 10 van Copenhagenize een Amerikaanse stad voor. En mogelijk zal ook Londen in de komende jaren verschijnen op de lijst. De stad is namelijk van plan om zogenaamde fietssnelwegen te gaan bouwen.