
De wereld staat weer moeizame klimaatonderhandelingen te wachten in Durban. Overheden willen met de hakken in het zand slechts de kleinste toegevingen doen bij het verminderen van hun CO2 uitstoot. Bedrijven willen daarentegen meer dan ooit wél vergroenen, blijkt uit een onderzoek van MIT Sloan Management Review and the Boston Consulting Group.
Afgelopen 3 jaar peilden de onderzoekers jaarlijks de meningen van bedrijven over duurzaamheid. In het laatste onderzoek bleek de bereidwilligheid om duurzamer te worden “dramatisch toegenomen”. Het volledige onderzoek wordt later deze winter gepubliceerd, maar een aantal resultaten uit het onderzoek werden al meegedeeld:
- 68% van de ondervraagden zei dat binnen hun organisaties de commitment wat betreft duurzaamheid is gegroeid. Dat is een forse groei t.o.v. 2009.
- 74% verwacht dat deze commitment het komende jaar groeit.
- 67% van de ondervraagden zegt dat duurzaamheid essentieel is om competitief te blijven.
- 40% van de bedrijven veranderde hun business model omwille van duurzaamheid.
- Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor het topmanagement. Een groeiende groep mensen vindt dat duurzaamheid een kernelement of belangrijk element is van de bedrijfsstrategie.
Bron: MIT
Lees ook
Kinderboekenschrijver brengt bankiers aan het huilen
Topman AkzoNobel: “Welvaart niet alleen met geld meten”
Klimaatdebat zonder leiders voorspelt weinig goeds voor Durban