Biodiesel op basis van koolzaad, soja en palmolie is slechter voor het milieu dan gewone diesel. Dit blijkt uit een onderzoek van CE Delft in opdracht van Greenpeace. Elektrisch rijden blijkt de duurzaamste manier van reizen te zijn.
Greenpeace meldt: “In de Europese Unie (EU) is afgesproken dat biobrandstoffen moeten worden bijgemengd in het kader van klimaatbeleid. Maar er ontstaan steeds meer twijfels over dit beleid. Met behulp van de nu ontwikkelde benchmark van CE Delft is te zien dat eerste generatie biobrandstoffen, gebaseerd op landbouwgewassen, teveel nadelige milieu-effecten hebben. Dus een maatregel die bedoeld is als oplossing tegen klimaatverandering dreigt averechts uit te pakken.”
CE Delft onderzocht directe en indirecte broeikasgasemissies over de hele keten en hield ook rekening met uitputting van eindige voorraden van meststoffen en landgebruik.
Dit betekent niet dat we weer kunnen overstappen op “gewone” benzine en diesel, aldus Greenpeace: “De strijd tegen fossiele brandstoffen gaat onverminderd door”, aldus Kees Kodde op Radio 1. Greenpeace wil dat er een onderscheid komt tussen biobrandstoffen die duurzaam zijn en biobrandstoffen die niet duurzaam zijn. Voorbeelden van niet-duurzame biobrandstoffen zijn gebaseerd op palmolie, sojaolie en koolzaad. Duurzame biobrandstoffen komen van reststoffen en afval uit de landbouw en voedingsindustrie.
Bron: Greenpeace, Radio 1
Lees ook
EU: biobrandstof schadelijker voor milieu dan aardolie
Vervuild zwemwater levert goedkope biobrandstof
Zo ziet duurzaam Nederland eruit
Biodiesel minder duurzaam dan gewone diesel
- Geplaatst door St. Maarten
- 3 april 2012
- hetkanWel
Over de schrijver

St. Maarten
Marten van der Meulen (St. Maarten) onderzoekt de andere kant van bekende verhalen, in de hoop dat de wereld anders, beter kan.
Ga naar alle blogs van deze auteur St. Maarten
Marten van der Meulen (St. Maarten) onderzoekt de andere kant van bekende verhalen, in de hoop dat de wereld anders, beter kan.
Ga naar alle blogs van deze auteur
5 reacties op “Biodiesel minder duurzaam dan gewone diesel”
Het onderzoek is te vinden op http://www.ce.nl
"Elektrisch rijden blijkt de duurzaamste manier van reizen", blijkt niet uit de tabel. Methanol, resthout staan hoger!
Op aardgas rijden blijkt vergelijkbaar met benzine/diesel. Dus de vervuiling met fijn stof telt niet zwaar in dit onderzoek. Opmerkelijk voor deze site is dat ook "groen gas" uit biomassa slechter is dan benzine/diesel.
Volgens mij staat er in de tabel op die site dat "groen gas" (daar biogas genoemd) juist beter is dan benzine/diesel als het gemaakt is uit restmateriaal, en gelijk als het uit specifiek ervoor geteeld materiaal komt (snijmaïs). Waar haal je dat "slechter" vandaan?
Uit "biogas uit geteelde biomassa (snijmaïs)" = 109 (benzine/diesel = 166) zie figuur 4
"biogas uit restmateriaal" = 213 dus beter!
Ik zie nergens de getallen die jij noemt. Heb jij een niet-publiek rapport, of zo? Volgens mij gaat dit over de tabel op http://www.ce.nl/nieuws/213/Duurzaamheidsmeetlat_… , waar biogas uit restmateriaal een groen ++ krijgt.
zie de "notitie" waarna verwezen wordt op: http://www.ce.nl/publicatie/biobrandstoffen_bench…
Daar is de "gewogen score" in getallen uitgedrukt i.p.v "+/-",
met "0" vervalt het verschil tussen 109 en 166!
Wel een publiek rapport, maar slecht toegankelijk; komt helaas vaker voor!
maar dat lijkt me een vraag / klacht voor CE
Reacties zijn uitgeschakeld.