Blijft de TV altijd aan staan? IJsbeer Hyko krijgt ‘m uit

Bron: Hyko
Bron: Hyko

Hoe maak je kinderen energiebewust? Met Hyko, de ijsbeer. Althans, dat denkt Andriy Shmyhelskyy van CareToSave. Samen met zijn team bedacht hij een interactief en schattig ijsbeertje dat kinderen op een speelse manier inzicht geeft in hun energieverbuik. Met een crowdfunding campagne haalde CareToSave voldoende geld op om Hyko op de markt te brengen.

Staat je koelkastdeur nog open? Hyko wordt rood. Sluit je de deur? Hyko wordt weer blauw. TV aan laten staan? Hyko wordt… Juist, je snapt hem. Energie besparen wordt een leuke live game, zoals je kunt zien in dit filmpje.

Hoe werkt Hyko?

Hyko wordt aangesloten op het elektriciteitsnetwerk en maakt energieverbruik direct zichtbaar door van kleur te veranderen. Hoe meer elektriciteit er wordt gebruikt, hoe roder Hyko kleurt. Via de Hyko World App op smartphone of tablet krijgen kinderen feedback. Ze kunnen dan een beloning verzamelen in de vorm van ijsblokjes om het besparen leuker te maken.

“Klimaatverandering is een groot probleem”, zegt Andriy Shmyhelskyy. „Hyko richt zich op energiebesparing als één van de manieren om het klimaat te helpen. Hierbij is het vooral belangrijk om bij kinderen te beginnen, omdat wat ze op jonge leeftijd leren voor altijd bij ze zal blijven. Zo zorgen we dat toekomstige generaties meer energiebewust zijn.”

Hier kun je Hyko in huis halen zodra hij verkrijgbaar is.

Over de schrijver