Met de competitie Born to be Green gaan Nudge en Danone Nutricia de komende tijd op zoek naar slimme oplossingen om de productieketen van babymelkpoeder verder te verduurzamen.
Een groene keten
Danone Nutricia is in Cuijk gestart met de bouw van een nieuwe fabriek voor babymelkpoeder. De fabriek wordt zo energie-efficiënt mogelijk en zal voldoen aan de meest strikte normen voor CO2-uitstoot. Daarnaast wil Danone Nutricia verder kijken dan alleen de milieu-impact van de fabriek. Uiteindelijk is het de bedoeling om de gehele productieketen, van koe tot kind, CO2 neutraal te maken.
Buiten de gebaande paden kijken
Om dit voor elkaar te krijgen moet er buiten de gebaande paden worden gekeken naar nieuwe, innovatieve ideeën. Hiervoor schakelt Danone Nutricia de kennis in van consumenten, studenten, ondernemers, creatievelingen en iedereen die graag meedenkt. Tijdens de campagne kunnen plannen voor het verduurzamen van Danone Nutricia’s productieketen worden aangeleverd binnen één van de vier focusgebieden: Koeien, Afvalstromen, Transport & verpakking en Energie. En niet voor niets! Na een beoordeling van een expertpanel zal het beste idee worden beloond met een geldprijs van €7.000.
Van het recyclen van big bags tot opvouwbare blikken
Met de competitie wordt iedereen aangemoedigd om een plan voor de nieuwe fabriek aan te leveren. Bij deze plannen is het niet alleen belangrijk hoe de CO2-uitstoot van de fabriek verminderd kan worden maar ook hoe de rest van de keten kan worden verduurzaamd. De . Fred bedacht bijvoorbeeld opvouwbare blikken, een oplossing voor de huidige hoeveelheid die wordt getransporteerd. En Richard stelt voor om gebruikte big bags om te toveren tot tenten, kleding en andere basisbehoeften voor vluchtelingen. Alle ideeën zijn welkom!