CAMP16 is een evenement voor iedereen die werkt aan een rechtvaardige en duurzame wereld. Op 27 oktober komen er allerlei wereldverbeteraars bij elkaar in het Volkshotel in Amsterdam. Hier kunnen zij elkaar inspireren, motiveren en hun ervaringen met elkaar delen. Zo worden zij nog beter in het belangrijke werk dat zij doen. We spraken initiatiefnemers Agnes de Rooij en Ingrid van den Berg of dit gave initiatief.
Wat is jullie achtergrond?
Wij hebben allebei jarenlang voor verschillende organisaties gewerkt. Zo werken we bijvoorbeeld aan campagnes voor Greenpeace, Milieudefensie, de FNV en Fairfood International. Nadat we elkaar hebben leren kennen bij Greenpeace zijn we Bureau Tij gestart.
Met Bureau Tij helpen we organisaties bij het voeren van effectieve campagnes. Op dit moment werken we o.a. samen met de Consumentenbond, Greenpeace, Hivos, Milieudefensie en Foodwatch. We geven trainingen en advies en helpen organisaties ook met het evalueren van hun campagnes.
Verder organiseren jullie iets bijzonders. Willen jullie daar iets meer over vertellen?
CAMP16 is een initiatief van Bureau Tij en is geïnspireerd op ECF in Groot-Brittannië en reCampaign in Duitsland. Dat zijn evenementen waar medewerkers van NGO’s elkaar ontmoeten en van alles van elkaar kunnen leren. Vorig jaar organiseerden we in Nederland met succes CAMP15. Er kwamen meer dan 50 mensen van 25 verschillende kleine en grote maatschappelijke organisaties bij elkaar om van elkaar te leren, om ervaringen uit te wisselen en om elkaar te inspireren.
Wat is de missie van CAMP16?
Ons motto luidt: ‘Learn, share and get inspired!’ We willen geen bijeenkomst waar mensen de hele dag op een stoel zitten en alleen maar luisteren. We zien dat er heel veel kennis en ervaring zit bij de mensen die CAMP bezoeken. Het is zonde als die kennis en ervaring niet gedeeld wordt. In onze ogen zijn de deelnemers aan CAMP16 de experts.
Zij kunnen luisteren naar anderen, maar we vragen iedereen nadrukkelijk om ook de eigen ervaringen te delen. Zowel de goede ervaringen als de slechte. Wat werkte er bijvoorbeeld wél in een campagne en wat niet? Dat is de vraag die we onszelf en de deelnemers steeds stellen. Door daar een antwoord op te krijgen, hopen we dat we allemaal nog iets effectiever worden in het verbeteren van de wereld.
Voor wie is CAMP16?
CAMP16 is voor iedereen die werkt aan een rechtvaardige en duurzame wereld. Het is vooral interessant voor mensen die bij een maatschappelijke organisatie werken. Het maakt dan niet zoveel uit of je communicatieadviseur, campaigner, lobbyist of online-specialist bent. Ook maakt het onderwerp waaraan je werkt niet zoveel uit. Vorig jaar waren er mensen van grote en kleine organisaties als Oxfam Novib, Femmes for Freedom, Vluchtelingenwerk, het Aids Fonds, Greenpeace en Peta.
Wat voor moois staat er dit jaar allemaal op het programma?
Allereerst zijn er twee experts die we dit jaar opnieuw hebben uitgenodigd. Het enthousiasme over het verhaal van Simon Hodges was vorig jaar zo groot dat we hem dit jaar opnieuw hebben gevraagd. Dit jaar heeft hij meer tijd om in een workshop dieper in te gaan op wat ‘storytelling’ voor organisaties of campagnes kan betekenen. Ook Jaap Stronks van Bureau Bolster is weer van de partij. Hij weet als geen ander wat de laatste online trends en innovaties zijn.
Naast deze twee oude bekenden hebben we dit jaar ook een aantal nieuwe experts uitgenodigd. Zoals bijvoorbeeld Richard Roaf van Alter-Eco. Hij komt over uit de UK voor een workshop over viral video’s. Jan van de Venis en Channa Samkalden zullen vertellen over juridische acties en Marie-Louise Schonewille van de NRC opinieredactie over het schrijven en geplaatst krijgen van een opiniestuk. Verder staan er pop-up stores, campagne-evaluaties en succesvolle campagne strategieën op de agenda.
Hoe hebben jullie deze sprekers geselecteerd?
We kijken wat er speelt en wat er leeft. Dit jaar kijken we bijvoorbeeld hoe je de wet kunt gebruiken om je doelen te bereiken. Dat vraagt vaak een lange adem en soms veel geld, maar met crowdfunding zien we dat het ook voor kleine organisaties een steeds interessanter middel wordt. We hebben twee experts uitgenodigd die ons hier alles over kunnen vertellen.
Wat voor toekomstplannen en dromen hebben jullie voor CAMP16?
Na CAMP15 en CAMP16 hopen we volgend jaar CAMP17 te organiseren. We geloven écht dat we veel van elkaar kunnen leren en dat het interessant en inspirerend is als mensen die aan verschillende onderwerpen werken elkaar ontmoeten en hun ervaringen delen. Misschien dat we ook nieuwe samenwerkingen aan zullen gaan. Uiteindelijk hopen we natuurlijk dat we met z’n allen effectiever worden in het werken aan een duurzame en rechtvaardige wereld.
Wil jij graag meer weten over CAMP16? Klik dan hier voor de site of hier om je in te schrijven.
Ben of ken jij iemand die ook aan een inspirerend initiatief werkt? Dan kan je ons een mailtje sturen op redactie@hetkanwel.nl. Als je in het onderwerp ‘inspirerende initiatieven’ zet komt het bij de juiste persoon terecht. We zijn benieuwd!
CAMP16 is een event voor wereldverbeteraars
- Geplaatst door De Kleine Toekomst
- 12 oktober 2016
- hetkanWel
Over de schrijver
De Kleine Toekomst
De Kleine Toekomst oftewel Gerda heeft beeldende kunst gestudeerd. Ze schreef tot 2017 regelmatig voor hetkanWEL over mensen en initiatieven, die de wereld een stukje beter en mooier maken. Tegenwoordig schrijft ze over hedendaagse kunst voor landelijke tijdschriften en websites en werkt ze aan een boek voor jonge makers.
Ga naar alle blogs van deze auteur De Kleine Toekomst
De Kleine Toekomst oftewel Gerda heeft beeldende kunst gestudeerd. Ze schreef tot 2017 regelmatig voor hetkanWEL over mensen en initiatieven, die de wereld een stukje beter en mooier maken. Tegenwoordig schrijft ze over hedendaagse kunst voor landelijke tijdschriften en websites en werkt ze aan een boek voor jonge makers.
Ga naar alle blogs van deze auteur